Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Ważne zmiany w przepisach ruchu drogowego

Przed nami ważne zmiany w obowiązujących przepisach ruchu drogowego. W maju i czerwcu br. wejdą w życie dwie nowelizacje ustawy Prawo o ruchu drogowym, które m.in. uregulują prawnie kwestię hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego, a także istotnie zmienią zasady pierwszeństwa pieszych poruszających się w obrębie przejść dla pieszych. Przedstawiamy najważniejsze z wprowadzanych zmian, aby każdy uczestnik ruchu drogowego mógł się z nimi odpowiednio wcześnie zapoznać. Pamiętajmy, że nieznajomość przepisów nie zwalnia z konieczności stosowania się do nich.
Ważne zmiany w przepisach ruchu drogowego

20 maj i 1 czerwiec 2021 roku to dwie ważne daty dla wszystkich uczestników ruchu drogowego poruszających się po polskich drogach. W tych dniach zaczną obowiązywać nowe przepisy wprowadzone poprzez dwie nowelizacje ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Każdy użytkownik dróg, niezależnie czy porusza się pieszo, jeździ rowerem, autem czy choćby hulajnogą, powinien zapoznać się z nowymi regulacjami prawnymi, aby móc bezpiecznie i bez narażania się na konsekwencje prawne przemieszczać się po naszych drogach.

ZMIANY PRZEPISÓW WCHODZĄCE W ŻYCIE Z DNIEM 20 MAJA BR.

W pakiecie zmian, które zaczną obowiązywać w dniu 20 maja 2021 roku, zostanie prawnie uregulowana kwestia między innymi popularnych obecnie hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego. Przepisy będą jasno określać zasady korzystania z tego typu urządzeń, a także wyszczególnią szereg praw i obowiązków, do których będą musieli się stosować zarówno ich użytkownicy, jak również inni uczestnicy ruchu drogowego. Przede wszystkim w Prawie o ruchu drogowym pojawią się trzy nowe definicje:

  1. Urządzenie wspomagające ruch – urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni;
  2. Hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe
  3. Urządzenie transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe

W związku z rozszerzeniem katalogu urządzeń i pojazdów służących do przemieszczania się, każdy z nowych elementów tej kategorii został ściśle określony pod względem zasad korzystania, a także praw i obowiązków ciążących na jego użytkownikach:

URZĄDZENIE WSPOMAGAJĄCE RUCH

Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie obowiązana korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów.

Na drodze dla rowerów będzie obowiązywał ją ruch prawostronny. Jeśli będzie korzystać ona z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązana poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Przekraczając jezdnię osoba ta będzie obowiązana zachować szczególną ostrożność oraz korzystać odpowiednio z przejazdu dla rowerzystów albo przejścia dla pieszych.

Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie obowiązana:

  • poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa;
  • przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu;
  • przy omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody;
  • przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
  • zbliżając się do przejścia dla pieszych, zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

Osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch zabraniać się będzie:

  • poruszania się w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
  • przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;
  • ciągnięcia pojazdu lub ładunku;
  • czepiania się pojazdów;
  • poruszania się tyłem;

HULAJNOGA ELEKTRYCZNA

Kierujący hulajnogą elektryczną będzie obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli będą one wyznaczone dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić. Korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Kierujący hulajnogą elektryczną będzie obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów będzie dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną będzie dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik będzie usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów będzie dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i będzie brakować wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Kierującemu hulajnogą elektryczną zabraniać się będzie:

  • ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
  • przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku.

Kierujący hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

 

Dopuszczalna prędkość z jaką będzie można się poruszać hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego to 20 km/h.

Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego będzie karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T – w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat.

Dzieciom w wieku do 10 lat zabraniać się będzie kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze. Dopuszczać się będzie kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 10 lat, ale tylko w strefie zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.

URZĄDZENIE DO TRANSPORTU OSOBISTEGO

Kierujący urządzeniem transportu osobistego będzie obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, jeżeli będzie ona wyznaczona dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić.

Kierujący urządzeniem transportu osobistego, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego urządzeniem transportu osobistego będzie dozwolone wyjątkowo, gdy będzie brakować wydzielonej drogi dla rowerów.

Kierującemu urządzeniem transportu osobistego zabraniać się będzie:

  • ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
  • przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;
  • czepiania się pojazdów.

W wyniku wprowadzenia nowych przepisów, zmianie ulegną również istniejące regulacje prawne, które dotyczą sposobu zachowania się osób pieszych i kierowców wobec użytkowników nowo powstałych kategorii pojazdów i urządzeń.

Dlatego od 20 maja br. kierujący pojazdem, który nadal przy wyprzedzaniu będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu, teraz również w razie wyprzedzania hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego czy osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie musiał zachować odstęp nie mniejszy niż 1 m.

Pieszy natomiast, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z drogi dla rowerów, będzie obowiązany ustąpić miejsca również osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego.

ZMIANY PRZEPISÓW WCHODZĄCE W ŻYCIE Z DNIEM 1 CZERWCA BR.

Z dniem 1 czerwca 2021 roku zmianie ulegną poszczególne przepisy dotyczące kierowców i osób pieszych. Nowe regulacje prawne w tym zakresie mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię, ujednolicenie dopuszczalnych prędkości pojazdów na obszarze zabudowanym niezależnie od pory, a także wprowadzenie konkretnego, dającego się wyznaczyć, minimalnego odstępu od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy autostradą lub drogą ekspresową.

PIESI

Pierwszeństwo pieszych w obrębie przejścia dla pieszych: pieszy również WCHODZĄC na jezdnię lub torowisko, a nie jak dotychczas tylko przechodząc przez jezdnię lub torowisko, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, poza pewnymi wyjątkami, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych, a także WCHODZĄCY na nie będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.

Korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych: zabraniać się będzie pieszemu korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, w tym również przez przejście dla pieszych lub torowisko, w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

KIERUJĄCY

Zmiany w udzielaniu pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych: kierujący pojazdem (z wyłączeniem kierującego tramwajem) zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.

Wprowadzenie minimalnego odstępu między pojazdami poruszającymi się po autostradzie lub drodze ekspresowej: kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową będzie obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określać się będzie jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie będzie się stosować podczas manewru wyprzedzania.

Ujednolicenie dopuszczalnych prędkości pojazdów na obszarze zabudowanym niezależnie od pory: prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym od 1.06.2021 roku wynosić będzie 50 km/h – brak będzie dotychczasowego rozróżnienia dopuszczalnej prędkości w zależności od godziny (między 23:00 a 05:00 prędkość ta obecnie jest podwyższona do 60km/h). Wyjątek stanowić będzie strefa zamieszkania, gdzie prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów wynosi i nadal będzie wynosić 20 km/h.

Jak widać zmian jest dużo i potrzeba czasu, aby zaznajomić się z nimi wszystkimi i wprowadzić je do swojej codziennej praktyki. Pamiętajmy, że w momencie wejścia w życie nowych regulacji prawnych, ich respektowanie będzie weryfikowane przez policjantów pełniących służbę na drogach naszego województwa. Nieznajomość przepisów nie zwalnia nas z konieczności stosowania się do nich, dlatego warto już teraz skrupulatnie zapoznać się ze wszystkimi zmianami.

 

KGP

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Kierowca zagraniczny 14.05.2021 21:48
W Polsce jest po prostu za dużo przejść z pierwszeństwem. W Niemczech w mieście porównywalnym do Złotowa jest jedno, dwa może trzy (albo i wcale) takich przejść (typu zebra) - pozostałe to dwie linie, które kierują ruch pieszych przez jezdnie, ale pieszy nie ma na nich pierwszeństwa. Ja już sobie wyobrażam, jakie żniwo zbierze policja na trzech przejściach na długości ok. 80m przy placu Kościuszki, albo na dwóch, oddalonych od siebie o 10m przy szpitalu! W POLSKICH WARUNKACH TEN PRZEPIS JEST BZDURĄ! Przynajmniej do czasu, gdy pokażą się rozwiązania podobne do niemieckich.

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: gjjkTreść komentarza: A co tu zmieniać?Data dodania komentarza: 18.03.2024, 23:04Źródło komentarza: Zawsze blisko ludzkich spraw – w działalności społecznej i zawodowejAutor komentarza: Drogowiec ZłotówTreść komentarza: Jak widzę Jaskólskiego, który znowu wyszedł z krzaków na miesiąc przed wyborami i kandyduje z tym samym plakatem co 5 lat temu na burmistrza to wydaje mi się że niektórzy kandydaci naprwwdę wstydu nie mają za groszData dodania komentarza: 18.03.2024, 17:16Źródło komentarza: Zawsze blisko ludzkich spraw – w działalności społecznej i zawodowejAutor komentarza: plotkarzTreść komentarza: Dopóki jest w stanie utrzymać mocz i długopis, to się nadaje. :)Data dodania komentarza: 18.03.2024, 16:04Źródło komentarza: Zawsze blisko ludzkich spraw – w działalności społecznej i zawodowejAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Bardzo dobrze, że startują ludzie w wieku 70, 80 lat. I bardzo dobrze, że kandydują młodzi. Pamiętajcie, że kandydaci starsi mają dużo większe doświadczenie życiowe i trzeba się od nich uczyć.Data dodania komentarza: 18.03.2024, 15:46Źródło komentarza: Zawsze blisko ludzkich spraw – w działalności społecznej i zawodowejAutor komentarza: JBTreść komentarza: Niektórzy komentatorzy zarzucają, że kandydat na radnego ma 70 lat i się jeszcze pcha do lokalnej polityki. A co powiedzieć o byłym burmistrzu Złotowa, który niebawem skończy 80 lat i jeszcze startuje na radnego, bo uważa się za niezbędnego w RM. A to już gruba przesada! Tak samo p. Pikulik - już naprawdę dałby sobie spokój jeden i drugi, bo chyba lepiej, żeby ludzie zapamiętali ich jako jeszcze "kumatych" niż stetryczałych dziadków.Data dodania komentarza: 18.03.2024, 15:13Źródło komentarza: Zawsze blisko ludzkich spraw – w działalności społecznej i zawodowejAutor komentarza: ciekawyTreść komentarza: Jakim cudem on się dostał na prezydenta Polski ??Data dodania komentarza: 18.03.2024, 14:44Źródło komentarza: Chłopiec z piaskownicy
Reklama
Reklama