Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Warto wiedzieć:
Reklama

Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce - prawda czy fikcja?

Polscy przedsiębiorcy nie są aż tak szykanowani za brak uwagi i troski względem środowiska i ludności, jak przedsiębiorstwa innych krajów. Jednak dość nowa dziedzina, jaką jest społeczna odpowiedzialność biznesu potrafi nie raz przerazić, zwłaszcza tych małych przedsiębiorców. Czy w Polsce taka odpowiedzialność istnieje? Czy jest tylko fikcją?
Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce - prawda czy fikcja?

Czym jest jednak ta społeczna odpowiedzialność biznesu? Definicja książkowa wg P. Hąbek mówi o społecznej odpowiedzialności biznesu jako koncepcji, zakładającej że przedsiębiorstwo dobrowolnie chcę uczestniczyć w tworzeniu lepszego i mniej zanieczyszczonego środowiska oraz lepszego społeczeństwa.

Społeczna odpowiedzialność biznesu czyli CSR jest jedną z dynamiczniejszych, bardziej złożonych i zdecydowanie stanowiących duże wyzwanie kwestii, z którymi muszą zmierzyć się obecni przedsiębiorcy. Jest to spowodowane coraz większym naciskiem na sektor prywatny, żeby ten w końcu zaczął odgrywać jakąkolwiek rolę w tworzeniu lepszych warunków bytowych i środowiskowych. To właśnie społeczna odpowiedzialność biznesu oznacza to aktywne zaangażowanie sektora prywatnego na rzecz etycznego postępowania oraz rozwoju przy jednoczesnym szacunku do środowiska i społeczności.

Dobrze rozumiana odpowiedzialność biznesu oznacza w praktyce, że przedsiębiorcy powinni być m.in.: wrażliwi na sprawy, które oddziaływają na życie osób, z którymi pracują i żyją oraz środowisko. Powinni też rozważać społeczne skutki podejmowanych decyzji, mających wpływ na interesariuszy, społeczeństwo oraz środowisko. Jak to wygląda w Polsce? Koncepcja CSR nie jest jednoznacznie zdefiniowana a jedynie podana jak ogólnie powinna wyglądać. I już tutaj- na poziomie definicji pojawia się problem. Brak jasnego zdefiniowania problemu może prowadzić do różnego podejścia do tematu, a co za tym idzie różnej jego interpretacji- w tym manipulacji i nagięć systemu przekładając wygodę nad szczerość i efektywność.

Oczywiście nie oznacza to że coś takiego u nas nie istnieje, wręcz przeciwnie. Bardzo wiele firm stara się dbać o środowisko. Działania z zakresu CSR jakie wykonują firmy na polskim rynku jest bardzo wiele. Działania takie mają za zadanie wspieranie inicjatyw związanych z kulturą, ochrona zdrowia, edukacją, sportem i bezpieczeństwem. Inne projekty to na przykład organizowane zbiórki i recykling zużytych urządzeń i części. Pamiętać należy że polityka społecznej odpowiedzialności biznesu odnosi się także do zagadnień pracowniczych.

W Polsce coraz bardziej szanuje się pracownika i dba o jego rozwój. Przejawem tego są coraz częściej organizowane przez firmy spotkania, konferencje oraz spotkania integracyjne dla pracowników, które mają na celu poprawę jakości pracy zespołowej. Tutaj chciałbym przejść również do tego, że społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko działanie na zewnątrz organizacji ale i do wewnątrz. Są również miejsca, gdzie pracownicy dalej są bardzo niedoceniani a nawet szykanowani a wręcz gnębieni. Nastawienie wobec pracowników to również ważna część społecznej odpowiedzialności ale też budowania wizerunku firmy.

Jak jednak skutecznie dbać o pracownika? Moim zdaniem najważniejszy jest rozwój pracownika czyli nadanie mu takich cech, jakie pozwolą osiągnąć sukces w tym szkolenia oraz szeroko pojęte dokształcanie. Rozwój takiego pracownika przełoży się na jego większe znaczenie w organizacji, co za tym idzie większe pieniądze, zadowolenie oraz zaspokojenie ambicji. Natomiast sama firma również skorzysta otrzymując wykwalifikowanego specjalistę. Oczywiście truizmem będzie, gdy zaznaczę że dbanie o dobro pracownika to przede wszystkim przestrzeganie jego praw.

Obecnie w Polsce jedną z bardziej popularnych narzędzi realizacji odpowiedzialnego biznesu są kampanie społeczne – czyli działania ukierunkowane na zmianę postaw i zachowań wybranej grupy odniesienia przy pomocy środków medialnych. W tym miejscu warto spojrzeć na to z perspektywy firm działających w branży alkoholowej. W tej dziedzinie zostało zrealizowanych bardzo wiele kampanii jak na przykład „Alkohol – nieletnim dostęp wzbroniony”. Jej adresatami byli przede wszystkim dorośli Polacy – świadkowie zakupu alkoholu przez nieletnich oraz sprzedawcy. Akcja miała uwrażliwiać na problem i zachęcać do sprzeciwiania się zakupowi alkoholu przez osoby poniżej osiemnastego roku życia. W ramach tego prowadzone były ogólnopolskie kampanie informacyjne w m.in.: TV, radiu, prasie. W punktach sprzedaży przeprowadzano wtedy szereg działań o charakterze edukacyjnym i kontrolnym. Bardzo często widywane są również kampanie społeczne dotyczące przestrzegania przepisów ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa na drodze, mające za zadanie uczulić kierowców i innych użytkowników drogi na niebezpieczeństwa jakie stwarzają. Pamiętajmy jednak, że jak mawia stare przysłowie: „jeszcze się taki nie urodził co by wszystkim dogodził”. Nasze działania nie raz mogą w innych grupach społecznych wywołać niechęć lub niezadowolenie w myśl nie pisanej zasady „dlaczego oni zyskali a nie my?”. Społeczna odpowiedzialność biznesu powinna być realizowana w miarę możliwości neutralnie, tylko wtedy będziemy mieli gwarancję, że obędzie się to bez turbulencji.


Piotr Janiszewski


 

Bibliografia:

  • Patrycja Hąbek, Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością. , Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010.


 

Hąbek P., Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością. , Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010, s. 5


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
News will be here
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: EfkaTreść komentarza: Nie ładnie, bardzo nie ładnie....To działanie złośliweData dodania komentarza: 01.05.2024, 11:08Źródło komentarza: Jest nowy dyrektor szpitala w ZłotowieAutor komentarza: My NaródTreść komentarza: Jakim trzeba być skurwielem, aby działać wbrew własnemu państwu i blokować jego rozwój tylko dlatego że to projekt PIS i że szwaby tego nie chcą!Data dodania komentarza: 01.05.2024, 09:48Źródło komentarza: Poseł „świeżak” Henryk Szopiński otworzył swoje biuroAutor komentarza: ostry pazurTreść komentarza: Może siedzieć przy otwartym oknie."Nie orzeł,nie wyfrunie"Data dodania komentarza: 01.05.2024, 09:11Źródło komentarza: 3 Maja na strzelnicyAutor komentarza: odpTreść komentarza: Niewykluczone, że utworzy w urzędzie stanowisko doradcy :) S.Wełniak kiedyś taką propozycję złożył A.Pulitowi, ale ten odmówiłData dodania komentarza: 30.04.2024, 22:35Źródło komentarza: 3 Maja na strzelnicyAutor komentarza: nową?Treść komentarza: Ona ma jeszcze stare relacje i kontakty z ekipą wełnianą, dlatego jej nie zwolnią. Zapewniam cię, że sekretarka, która zdobywała szlify u Wełniaka, też zostanieData dodania komentarza: 30.04.2024, 22:21Źródło komentarza: 3 Maja na strzelnicyAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Pieniążkowski ,w kampanii zapowiedział,że Urzędnicy muszą go uczyć.Pewnie p.Zachęć wybierze aby go uczyła.... Nie tędy droga...Za 12000 zł pensji nikt nie ma obowiązku go uczyć.On jest taki mądry po takim wykształceniu,że wszystko szybko powinno ruszyć z kopyta. Zobaczymy ile czasu mu zajmie na pozyskanie Funduszy z zewnątrz na rozwój miasta.Data dodania komentarza: 30.04.2024, 20:46Źródło komentarza: 3 Maja na strzelnicy
Reklama
Reklama