Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Warto wiedzieć:
Reklama

Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce - prawda czy fikcja?

Polscy przedsiębiorcy nie są aż tak szykanowani za brak uwagi i troski względem środowiska i ludności, jak przedsiębiorstwa innych krajów. Jednak dość nowa dziedzina, jaką jest społeczna odpowiedzialność biznesu potrafi nie raz przerazić, zwłaszcza tych małych przedsiębiorców. Czy w Polsce taka odpowiedzialność istnieje? Czy jest tylko fikcją?
Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce - prawda czy fikcja?

Czym jest jednak ta społeczna odpowiedzialność biznesu? Definicja książkowa wg P. Hąbek mówi o społecznej odpowiedzialności biznesu jako koncepcji, zakładającej że przedsiębiorstwo dobrowolnie chcę uczestniczyć w tworzeniu lepszego i mniej zanieczyszczonego środowiska oraz lepszego społeczeństwa.

Społeczna odpowiedzialność biznesu czyli CSR jest jedną z dynamiczniejszych, bardziej złożonych i zdecydowanie stanowiących duże wyzwanie kwestii, z którymi muszą zmierzyć się obecni przedsiębiorcy. Jest to spowodowane coraz większym naciskiem na sektor prywatny, żeby ten w końcu zaczął odgrywać jakąkolwiek rolę w tworzeniu lepszych warunków bytowych i środowiskowych. To właśnie społeczna odpowiedzialność biznesu oznacza to aktywne zaangażowanie sektora prywatnego na rzecz etycznego postępowania oraz rozwoju przy jednoczesnym szacunku do środowiska i społeczności.

Dobrze rozumiana odpowiedzialność biznesu oznacza w praktyce, że przedsiębiorcy powinni być m.in.: wrażliwi na sprawy, które oddziaływają na życie osób, z którymi pracują i żyją oraz środowisko. Powinni też rozważać społeczne skutki podejmowanych decyzji, mających wpływ na interesariuszy, społeczeństwo oraz środowisko. Jak to wygląda w Polsce? Koncepcja CSR nie jest jednoznacznie zdefiniowana a jedynie podana jak ogólnie powinna wyglądać. I już tutaj- na poziomie definicji pojawia się problem. Brak jasnego zdefiniowania problemu może prowadzić do różnego podejścia do tematu, a co za tym idzie różnej jego interpretacji- w tym manipulacji i nagięć systemu przekładając wygodę nad szczerość i efektywność.

Oczywiście nie oznacza to że coś takiego u nas nie istnieje, wręcz przeciwnie. Bardzo wiele firm stara się dbać o środowisko. Działania z zakresu CSR jakie wykonują firmy na polskim rynku jest bardzo wiele. Działania takie mają za zadanie wspieranie inicjatyw związanych z kulturą, ochrona zdrowia, edukacją, sportem i bezpieczeństwem. Inne projekty to na przykład organizowane zbiórki i recykling zużytych urządzeń i części. Pamiętać należy że polityka społecznej odpowiedzialności biznesu odnosi się także do zagadnień pracowniczych.

W Polsce coraz bardziej szanuje się pracownika i dba o jego rozwój. Przejawem tego są coraz częściej organizowane przez firmy spotkania, konferencje oraz spotkania integracyjne dla pracowników, które mają na celu poprawę jakości pracy zespołowej. Tutaj chciałbym przejść również do tego, że społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko działanie na zewnątrz organizacji ale i do wewnątrz. Są również miejsca, gdzie pracownicy dalej są bardzo niedoceniani a nawet szykanowani a wręcz gnębieni. Nastawienie wobec pracowników to również ważna część społecznej odpowiedzialności ale też budowania wizerunku firmy.

Jak jednak skutecznie dbać o pracownika? Moim zdaniem najważniejszy jest rozwój pracownika czyli nadanie mu takich cech, jakie pozwolą osiągnąć sukces w tym szkolenia oraz szeroko pojęte dokształcanie. Rozwój takiego pracownika przełoży się na jego większe znaczenie w organizacji, co za tym idzie większe pieniądze, zadowolenie oraz zaspokojenie ambicji. Natomiast sama firma również skorzysta otrzymując wykwalifikowanego specjalistę. Oczywiście truizmem będzie, gdy zaznaczę że dbanie o dobro pracownika to przede wszystkim przestrzeganie jego praw.

Obecnie w Polsce jedną z bardziej popularnych narzędzi realizacji odpowiedzialnego biznesu są kampanie społeczne – czyli działania ukierunkowane na zmianę postaw i zachowań wybranej grupy odniesienia przy pomocy środków medialnych. W tym miejscu warto spojrzeć na to z perspektywy firm działających w branży alkoholowej. W tej dziedzinie zostało zrealizowanych bardzo wiele kampanii jak na przykład „Alkohol – nieletnim dostęp wzbroniony”. Jej adresatami byli przede wszystkim dorośli Polacy – świadkowie zakupu alkoholu przez nieletnich oraz sprzedawcy. Akcja miała uwrażliwiać na problem i zachęcać do sprzeciwiania się zakupowi alkoholu przez osoby poniżej osiemnastego roku życia. W ramach tego prowadzone były ogólnopolskie kampanie informacyjne w m.in.: TV, radiu, prasie. W punktach sprzedaży przeprowadzano wtedy szereg działań o charakterze edukacyjnym i kontrolnym. Bardzo często widywane są również kampanie społeczne dotyczące przestrzegania przepisów ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa na drodze, mające za zadanie uczulić kierowców i innych użytkowników drogi na niebezpieczeństwa jakie stwarzają. Pamiętajmy jednak, że jak mawia stare przysłowie: „jeszcze się taki nie urodził co by wszystkim dogodził”. Nasze działania nie raz mogą w innych grupach społecznych wywołać niechęć lub niezadowolenie w myśl nie pisanej zasady „dlaczego oni zyskali a nie my?”. Społeczna odpowiedzialność biznesu powinna być realizowana w miarę możliwości neutralnie, tylko wtedy będziemy mieli gwarancję, że obędzie się to bez turbulencji.


Piotr Janiszewski


 

Bibliografia:

  • Patrycja Hąbek, Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością. , Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010.


 

Hąbek P., Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością. , Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010, s. 5


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
News will be here
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: to ważneTreść komentarza: Nigdy wcześniej wydatki w urzędzie nie były tak przejrzyste jak za burmistrza A.Pulita. Delegacje, zgodnie z ustawowymi obowiązkami, służyły promocji miasta, promocji marki Złotów Wielkopolskie Zdroje. I chociaż na chwilę obecną większość Złotowian tego jeszcze nie docenia, to na zewnątrz Złotów jest już znany i nie tylko w Wielkopolsce. Jest wiele samorządów, które zazdroszczą nam mocnej już obecnie marki i promocji, bo one są kluczem do pozyskiwania funduszy. Dzięki tym wyjazdom i zbudowanym relacjom, burmistrzowi udało się pozyskać dla Złotowian również korzyści na dziś, na przykład nieodpłatną solankę dla powstającej tężni i dzięki temu nie będziemy musieli płacić za korzystanie z leczniczych inhalacji solankowychData dodania komentarza: 27.04.2024, 00:27Źródło komentarza: Jakub Pieniążkowski nowym burmistrzem ZłotowaAutor komentarza: EkonomistaTreść komentarza: Na razie do zaprzysiężenia Burmistrzem Złotowa jest Adam Pulit a tymczasem OŚMIESZACIE SIĘ RADNI. Za oczernianie odnosnie delegacji,Adam Pulit powinien wniesc do Sądu sprawę ,z powództwa cywilnego o ZNIEWAŻENIE I PUBLICZNE W TV OSKARŻANIE O DELEGACJE STARE PRZEDAWNIONE i powinien zażądac odszkodowania od radnego Romana Głyżewskiego 5000zł i od kazdego radnegopo 1000zł (bez trzech) zadośćuczynienia za krzywdy moralne i za publiczne niszczenie wizerunku,osoby Adama Pulita,ponieważ : 1.) przedawnione są delegacje stare z dawnych lat,na drobne kwoty. 2.)Bilanse z tamtych lat kontrolowane były przez RIO i nie podlegają żadnej weryfikacji. 3.) Aby oddać sprawę do prokuratury z błahego powody,najpierw musi Policja zbadać bieżącą sprawę i napisać protokół. To Policja a nie Radni kierują sprawy do Prokuratora. Wizerunek Radnych Nieporadnych ,wskazuje jacy są słabi na sesjach radnych nie znający podstaw prawnych .Data dodania komentarza: 26.04.2024, 19:11Źródło komentarza: Jakub Pieniążkowski nowym burmistrzem ZłotowaAutor komentarza: współpraca i zgoda?Treść komentarza: Pieniążkowski podczas wyborów deklarował współpracę i zgodę. Zobaczymy czym się wykaże nowy burmistrz. Czy będzie potrafił porozumieć się ze swoim wrogiem, z osobą którą próbował zniszczyć? Prawda jest taka, że do rządzenia ma super komfortową sytuację, w organie uchwałodawczym aż 12 swoich radnych, po prostu luksus. Miasto jest w bardzo dobrej kondycji finansowej, zero długów. Jeśli rzeczywiście się nadaje, to z taką radą, z takimi finansami i przychylnymi mediami jest w stanie zrealizować wszystko, co będzie chciał. Gotowych dokumentacji opłaconych ze środków norweskich jest sporo i jest z czego wybierać, w tym również amfiteatr. A jakim będzie szefem dla pracowników i czy będzie widział tylko czubek swojego nosa, to się dopiero okaże. Pierwszym królikiem doświadczalnym będzie T.DrobczyńskiData dodania komentarza: 26.04.2024, 02:00Źródło komentarza: Drobczyński wybrany na szefa ZCASAutor komentarza: wyniki innych konkursówTreść komentarza: Jeśli chodzi o zatrudnione przez A.Pulita osoby, to wśród nich jest więcej profesjonalistów, np. nieoceniony ekspert budowlaniec, Wiesław Orciuch, dzięki któremu miasto zrealizowało rekordową ilość przetargów, znakomity Tomasz Mutschke, petarda w pozyskiwaniu funduszy, Tomasz Stoltmann, który moim zdaniem bardzo dobrze sprawdził się na stanowisku zastępcy, Piotr Powiertowski, który doprowadził złotowską wodę do znakomitej jakości i pozyskał inwestora, dzięki któremu MZWIK będzie przetwarzał ścieki w ekologiczne nawozy rolnicze, a także Aneta Rybak -skarbniczka, której radni na ostatniej sesji bardzo dziękowali za współpracę i cieszyli się, że została zatrudniona. Część z tych osób niestety odchodzi razem z panem Adamem. Skarbniczka, szczęśliwie dla pana Pieniążkowskiego, zostaje. Na kupę to to nie wygląda :)Data dodania komentarza: 26.04.2024, 01:06Źródło komentarza: Drobczyński wybrany na szefa ZCASAutor komentarza: Do kompanaTreść komentarza: koronkiewicz, przestań szkalowaćData dodania komentarza: 25.04.2024, 22:35Źródło komentarza: Drobczyński wybrany na szefa ZCASAutor komentarza: Cleo fanTreść komentarza: Nawet Panu Stefanowi nie pomogło w reelekcji zamówienie Cleo na koncertData dodania komentarza: 25.04.2024, 19:11Źródło komentarza: Symboliczne przekazanie urzędu burmistrzowi – elektowi
Reklama
Reklama