Niedziela, 17.02.2019

Franczyza a prowadzenie firmy pod własną marką – plusy i minusy obu rozwiązań

  • 11.02.2019, 11:00
  • Grupa Tipmedia
Franczyza a prowadzenie firmy pod własną marką – plusy i minusy obu rozwiązań
Wiele osób myśli o założeniu własnej firmy i szuka najlepszego pomysłu na biznes. Sprawdzonego przepisu na sukces nie ma, jednak masz dwie możliwe drogi, którymi możesz podążać, by ten sukces osiągnąć. Pierwszą opcją jest prowadzenie firmy pod własną marką, a drugą franczyza. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, a to które będzie dla Ciebie lepszym zależy w dużej mierze od Twoich preferencji i przygotowania do prowadzenia biznesu. Nie wszyscy jednak posiadają odpowiednią wiedzę w tym zakresie, zacznijmy więc od początku.

Czym jest franchising?

Franchising to forma prowadzenia biznesu w oparciu o umowę franczyzy. Polega to na tym, że jeden z przedsiębiorców – franczyzodawca, udostępnia drugiemu – franczyzobiorcy, niezbędną do prowadzenia biznesu technologię oraz daje prawa do korzystania ze swojej marki, upoważnia do korzystania z nazwy firmy i logo, a także dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, co jest niezwykle pomocne szczególnie na początku kariery osoby niedoświadczonej w biznesie. W zamian za to franczyzobiorca dzieli się z franczyzodawcą procentem zysków wypracowanych w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Dokładne wyjaśnienie pojęcia franchising znajdziesz tutaj: https://6krokow.pl/franchising/.

Rodzaje działalności franczyzowych

Według kryterium działalności franczyzę można podzielić na dystrybucyjną (handlową) i usługową. W pierwszym przypadku jako franczyzobiorca sprzedajesz asortyment produktów udostępniany Ci przez franczyzodawcę, tj. zajmujesz się działalnością handlową. Otrzymujesz też możliwość korzystania ze znaków towarowych, wiedzy sprzedażowej, wizualizacji punktu handlowego, wiedzy z zakresu marketingu, obsługi klienta i merchandisingu. Najczęściej w oparciu o model franczyzowy działają branże takie jak: odzież, obuwie, kosmetyki, biżuteria czy artykuły spożywcze.

W ramach franczyzy usługowej franczyzodawca daje Ci prawo do korzystania z jego znaków towarowych i dostęp do receptur i sposobów wykonywania konkretnej usługi oraz wsparcie w prowadzeniu biznesu.

O tym co zazwyczaj otrzymuje franczyzobiorca od franczyzodawcy przeczytasz w artykule: https://6krokow.pl/pakiet-franczyzowy-czyli-co-daje-franczyza/.

Własna marka czy franczyza?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy tak naprawdę od tego, czego oczekujesz od swojego biznesu. Odpowiedz sobie zatem na kilka dosyć istotnych pytań: Masz pomysł na biznes czy chcesz skorzystać z gotowego? Posiadasz doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej czy będziesz je dopiero nabywać? Chcesz samodzielnie wypracować określoną pozycję na rynku czy zależy Ci na otworzeniu biznesu, który od razu będzie rozpoznawalny na rynku? To pomoże Ci ustalić, która z dwóch przedstawionych wyżej opcji będzie dla Ciebie korzystniejszą.

W tym miejscu trzeba jednak przyznać, że biznes prowadzony na zasadzie franczyzy ma łatwiejszy start, zminimalizowane jest również ryzyko jego prowadzenia. Otrzymujesz gotowy, sprawdzony przez rynek pomysł na biznes, który zyskał uznanie odbiorców. Masz wsparcie i know-how ze strony franczyzodawcy. Są jednak kwestie, które dla niektórych działają na niekorzyść franchisingu. Jest to m.in. określony czas trwania umowy franczyzowej, po którego upływie niekoniecznie zostanie ona przedłużona oraz zależność od franczyzodawcy i konieczność spełniania określonych przez niego wymogów czy standardów.

Obecnie na polskim rynku jest ponad tysiąc sieci franczyzowych. Decydując się na współpracę z wybraną siecią musisz wziąć pod uwagę wiele czynników nie tylko związanych z samym pomysłem czy istniejącą konkurencją. Warto zapoznać się z artykułem: jak wybrać odpowiednią franczyzę.

Grupa Tipmedia
Podziel się: