Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Warto wiedzieć:
Reklama

Wał Pomorski 1945. Nowa regionalna marka na turystycznej mapie Europy

Wał Pomorski 1945 to nazwa nowej regionalnej marki turystycznej skupiającej gminy województw wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. 18 czerwca br. w Mirosławcu odbyła się prezentacja koncepcji marki odwołującej się do walk o przełamanie Wału Pomorskiego w 1945 r.
Wał Pomorski 1945. Nowa regionalna marka na turystycznej mapie Europy
Propozycja koszulek dla sympatyków marki Wał Pomorski

Bitwa o Wał Pomorski była jedną z najbardziej chlubnych, lecz również tragicznych kart w historii polskiego oręża XX wieku. W walkach z Niemcami według różnych szacunków zginęło od 5,7 do 14 tys. Polaków. Wielu, którzy przeżyli zacięte walki, osiedliło się w rejonie Wału po wojnie na stałe. Tu założyli rodziny i budowali lokalne społeczności, ciesząc się szacunkiem sąsiadów.

Wywołana przez IPN ubiegłoroczna dyskusja o pomnikach-symbolach stojących w każdej z tych gmin, w którą miejscowości leżące na obszarze Wału Pomorskiego zostały wciągnięte, oburzyła mieszkańców i zainicjowała spontaniczny ruch obrony dobrego imienia poległych Polaków – niejednokrotnie krewnych przybyłych tu po wojnie osadników. Jednym z efektów wymiany opinii i dyskusji w obrębie gmin była inicjatywa wykorzystania chlubnej karty historii do zintensyfikowania działalności angażującej potencjał turystyczny regionu.

Region obejmujący okolice Wału Pomorskiego obfituje nie tylko w pamiątki po tragicznej historii, ale także w różnorodne atrakcje turystyczne, piękne jeziora zasobne w ryby i czyste lasy z mnóstwem zwierząt. Na kanwie obecnych dyskusji i sporów zrodził się pomysł, by zjednoczyć potencjał turystyczny kilku gmin – leżących zarówno w województwie zachodniopomorskim, jak i wielkopolskim – w celu zbudowania jednej silnej atrakcji turystycznej. Ta atrakcja ma już swoją historyczną nazwę, symbol oraz cały system wartości, które od lat komunikuje. Wystarczyło to wszystko tylko połączyć w nową silną markę regionalną. Markę, dzięki której mieszkańcy będą mogli efektywniej wykorzystać posiadane zasoby, rozwijać przedsiębiorstwa z branży turystycznej i obsługi ruchu turystycznego.

Współpracę koordynować będzie stowarzyszenie Wał Pomorski, które ma za zadanie inicjować i nadzorować budowę marki, a także integrować poszczególne oferty. Stowarzyszenie ma wykorzystać ogromną energię mieszkańców od lat z powodzeniem podejmujących się inicjatyw i organizacji wydarzeń związanych z historią II wojny światowej. Tych inicjatyw jest bardzo wiele i wszystko wskazuje na to, że będzie ich jeszcze więcej.

Organizatorzy mają ambicje, aby nowa marka zaznaczyła region na mapie atrakcji turystycznych nie tylko Polski, ale i Europy. Planują opracowanie wspólnej oferty pobytowej i kalendarza imprez, dzięki któremu poszczególne produkty turystyczne nie będą ze sobą konkurowały, lecz będą wzajemnie się uzupełniały. Współpraca w obrębie stowarzyszenia pozwoli m.in. pełniej wykorzystać potencjał noclegowy i gastronomiczny jednych gmin i zachęcać do zwiedzania atrakcji w innych gminach Wału Pomorskiego. Dzisiaj gotowość prac w stowarzyszeniu zadeklarowały gminy: Biały Bór, Borne Sulinowo, Człopa, Jastrowie, Mirosławiec, Szczecinek, Tuczno, miasto Wałcz i gmina Wałcz.

Ideą, która od początku przyświeca organizatorom, jest maksymalne wykorzystanie istniejących obiektów i tradycyjnych wydarzeń plenerowych, które już wrosły w historię. Efektem wdrożenia marki ma być także oznakowanie wjazdu na teren gmin oraz poszczególnych obiektów turystycznych. Bazą wymiany informacji będzie strona internetowa pozwalająca członkom stowarzyszenia na bieżące uaktualnianie oferty. W przyszłości w miarę możliwości planowane są kampanie promujące markę i zintegrowaną ofertę turystyczną na zewnątrz.

Budowanie marki regionalnej to także, a może przede wszystkim, integrowanie mieszkańców wokół nowej idei. Stowarzyszenie chce doprowadzać do spotkań i warsztatów roboczych. Moda na patriotyzm nie jest złą modą – pod warunkiem, że nie zostaje wymierzona przeciw komuś, lecz służy budowaniu wspólnoty. Zdaniem twórców koncepcji inicjatywa nie jest skierowana przeciwko innym, lecz jest wyrazem troski o rozwój małej ojczyzny
i obroną fundamentalnego prawa do życia w godności i we wzajemnym szacunku dla chlubnej historii.

Za stronę strategiczną i kreatywną projektu odpowiada firma DOM MARKI Max von Jastrov, specjalizująca się w budowaniu marek jednostek samorządu terytorialnego.

Wał Pomorski, 18 czerwca 2019 r.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
xdswd 22.07.2019 20:00
gdzie można koszulki kupić?

IAWP 20.06.2019 15:27
Alleluja !!!

Reklama
News will be here
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: wyniki innych konkursówTreść komentarza: Jeśli chodzi o zatrudnione przez A.Pulita osoby, to wśród nich jest więcej profesjonalistów, np. nieoceniony ekspert budowlaniec, Wiesław Orciuch, dzięki któremu miasto zrealizowało rekordową ilość przetargów, znakomity Tomasz Mutschke, petarda w pozyskiwaniu funduszy, Tomasz Stoltmann, który moim zdaniem bardzo dobrze sprawdził się na stanowisku zastępcy, Piotr Powiertowski, który doprowadził złotowską wodę do znakomitej jakości i pozyskał inwestora, dzięki któremu MZWIK będzie przetwarzał ścieki w ekologiczne nawozy rolnicze, a także Aneta Rybak -skarbniczka, której radni na ostatniej sesji bardzo dziękowali za współpracę i cieszyli się, że została zatrudniona. Część z tych osób niestety odchodzi razem z panem Adamem. Skarbniczka, szczęśliwie dla pana Pieniążkowskiego, zostaje. Na kupę to to nie wygląda :)Data dodania komentarza: 26.04.2024, 01:06Źródło komentarza: Drobczyński wybrany na szefa ZCASAutor komentarza: Do kompanaTreść komentarza: koronkiewicz, przestań szkalowaćData dodania komentarza: 25.04.2024, 22:35Źródło komentarza: Drobczyński wybrany na szefa ZCASAutor komentarza: Cleo fanTreść komentarza: Nawet Panu Stefanowi nie pomogło w reelekcji zamówienie Cleo na koncertData dodania komentarza: 25.04.2024, 19:11Źródło komentarza: Symboliczne przekazanie urzędu burmistrzowi – elektowiAutor komentarza: kompanTreść komentarza: Mam nadzieję że nowy burmistrz w trybie natychmiastowym odwoła tego hejtera, zabroni mu wstąp do pomieszczeń ZCAS i szybko zostaną zabezpieczone komputery i dokumenty, bo jak widzę wycenę "Waty cukrowej" na strefę kibica za 3000,00 zł to śmierdzi to na na kilometry tak jak wielokilometrowe delegacje Pulita, podobnie śmierdzi DJ za ponad 5000,00 zł, niech wezmą Potapa z laptopem, który puści kilka piosenek za 500 złData dodania komentarza: 25.04.2024, 17:37Źródło komentarza: Drobczyński wybrany na szefa ZCASAutor komentarza: HydraHejterskaTreść komentarza: Słyszałem że w nadleśnictwie nie popracuje długo, mają obowiązek go przyjąć, ale z końcem miesiąca będzie się żegnał, ciekawe czy Mateusz go zatrudni?Data dodania komentarza: 25.04.2024, 17:33Źródło komentarza: Drobczyński wybrany na szefa ZCASAutor komentarza: staszekTreść komentarza: Przekazanie władzy z klasą, nie to co w Złotowie, gdzie pożal się Boże burmistrz nieudacznik nie ma nawet odwagi przyjść na sesję rady miastaData dodania komentarza: 25.04.2024, 17:30Źródło komentarza: Symboliczne przekazanie urzędu burmistrzowi – elektowi
Reklama
News will be here
Reklama