Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Warto wiedzieć:
Reklama

Być, albo nie być

Co prawda nikt nie stawia jeszcze takich szekspirowskich pytań jak w tytule, jeśli chodzi o istnienie powiatów, ale cały czas toczy się dyskusja, która też trafia do naszych lokalnych mediów.
Być, albo nie być

Rok temu podczas debaty nad absolutorium dla Zarządu Powiatu Złotowskiego stwierdziłem, że patrząc na budżet powiatu złotowskiego można by znaleźć argumenty za likwidacją powiatów. Rzeczywiście, rola powiatu jedynie jako kanału dystrybucji pieniędzy dla jednostek podległych, niewielkie dochody, mały poziom inwestycji, mogłyby skłaniać aby funkcje spełniane przez powiat rozdzielić, a sam samorząd zlikwidować. Jednak wówczas nie opowiedziałem się za likwidacją powiatów, co starali mi się włożyć w usta ludzie złej woli, czyli relacjonujący sesję dziennikarz i starosta.

Jakie więc jest moje zdanie po ponad dwóch latach kadencji w samorządzie powiatowym? Oprócz oczywistych wniosków dotyczących maksymalnego upartyjnienia samorządu (w naszym przypadku przez PSL), sprowadzającego się do rozdzielania synekur i pozorowania aktywności poprzez foty powiatowych oficjeli przy polbruku wielkości mojego podwórka, są też wnioski strukturalne zmierzające do poprawy istniejącego stanu. Pierwszy wniosek dotyczy wielkości powiatów. Jeśli spojrzymy na północną Wielkopolskę to znajdziemy powiaty w większości liczące poniżej 100 tysięcy mieszkańców - 87 tys. jak czarnkowsko trzcianecki i szamotulski, ok. 70 tys. jak złotowski, czy poniżej 50 tysięcy jak Chodzież. Wyjątkiem jest tu powiat pilski liczący prawie 140 tysięcy. Taka struktura odpowiada w zasadzie sytuacji w kraju. Największym powiatem w kraju pod względem liczby mieszkańców jest powiat poznański liczący ponad 300 tysięcy, a najmniejszy sejneński liczy niewiele ponad 20 tysięcy. Dla porównania powiaty w Niemczech liczą średnio ponad dwa razy więcej ludności (powiat Gifhorn ponad 170 tys., czy powiat Haveland ze stolicą w Rathenow ok. 150 tys.). I podobnie jest w całych Niemczech. Oczywistą rzeczą jest, że powiat z czterema gminami (Sępólno Krajeńskie) to karykatura i trudno tu mówić o rzeczowym wypełnianiu funkcji poza zapewnieniem politycznych etatów. Potrzebne są powiaty większe, w naszych warunkach liczące ok. 100 tysięcy mieszkańców.

Najbardziej niedofinansowaną sferą w budżecie obecnych powiatów są drogi, gdzie nie ma mechanizmu zapewniającego proporcjonalność finansowania w stosunku do wielkości sieci dróg. Oczywiście nie zwalnia to od działania w zakresie bieżącego utrzymania, jak to się dzieje niekiedy obecnie. Wydaje się też, że powiaty poprzez swoje spółki zawiązane z gminami winny realizować zadania z zakresu transportu publicznego, czego obecnie prawie nie ma. Skutek jest taki, że prywatne firmy wybierają jedynie najbardziej intratne kąski z tego tortu.

Funkcje – oświatowa czy zadania w zakresie geodezji czy budownictwa, nie wymagają zmian, ale pożądane byłoby dołożenie powiatom koordynacji w zakresie ochrony środowiska. Obecnie każda gmina realizuje np. zadania w zakresie odprowadzania ścieków we własnym zakresie. Skutek jest taki, że oczyszczalnia ścieków w Złotowie pracuje na ok. 50% mocy, a gminy wokół mają rachityczne oczyszczalnie, w które pompują publiczne pieniądze. Oczywiste marnotrawstwo. Podobne wnioski można wyciągnąć odnośnie wodociągów. Potrzebny byłby szczebel koordynatora na szczeblu powiatu.

Funkcje jakich pozbawiłbym powiat to jakakolwiek zależność w zakresie kadrowym w sprawach bezpieczeństwa, gdyż rodzi to niepożądane zależności. Podobnie powinno być w zakresie nadzoru budowlanego.

Podsumowując te kilka uwag, jestem za powiatami, lecz większymi, rozbudowanymi o nowe funkcje z jasno określonym, większym finansowaniem.

Wiesław Fidurski

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
To widać i słychać 19.08.2017 13:49
Już byli tacy politycy co znali jeden dodatkowy język obcy mianowicie rosyjski. To ci sami ludzie, którzy teraz mienią się prawicowcami a w PRLu za zasługi otrzymywali awanse i nagrody. To ci sami działacze, którzy utrzymywali polaków w ponad 60-cio letnim ciemnogrodzie. Jak czytam te wypociny wszystko wiedzącego blogera to rzygać mi się chce. Dorwali się komuchy do koryta , grabiąc do siebie udają aniołów a pod skórą diabła mają. Każdy chyba zdążył już zauważyć o co tym cwaniakom tak naprawdę chodzi. Nikt temu nie zaprzeczy że oni w komunie pływali na wierzchu i czynią to samo teraz no jest jedna zmiana wtedy musieli siedzieć cicho a teraz mogą wysuwać nawet kosmiczne żądania i wzje. Tylko kto i za co ma je zrealizować skoro całą kasę rozkradli dla siebie a robolowi z PRLu i obecnym młodym robotnikom załatwili najniższą pensję bez jakichkolwiek dodatków. Dodatków, których ruskojęzyczni obywatele siebie nie pozbawili dlatego mądrość ich jst wielka ale tylko w piśmie bo w działaniu żadna.

1234 20.08.2017 06:57
Język jest potrzebny do komunikacji w Europie kolego twój punkt widzenia to tak jakby czterej pancerni byli źli bo kręcili film w PRL-u. Po za tym wolę żeby reprezentowali mnie ludzie którzy znają jeden lub więcej języków. Jak maja brać po 10 tys na twarz to niech do chol.....znają ten jeden język.

Do 1234 20.08.2017 09:27
Co mają filmy do realnych faktów tego świata. Ja wolę żeby pieniądze o których piszesz brali ludzie którzy do reprezentowania mnie używali przede wszystkim rozumu bo dodatkowy język i to nie jeden zna wielu głupców w tym osławiony Timermans, który lepiej dla wszystkich by było aby znal tylko pismo klinowe. On i zdrajca Tusk, który nauczył się drugiego języka też nie udowodnił tym że jest mądrzejszy. I jeszcze raz ja wolę aby władzę u nas sprawowały osoby, które rozumieją ludzi a nie tylko języki. Poza tym europa nie powinna być naszym nauczycielem oni już pokazali co potrafią. Mamy dosyć mądrych ludzi i u nas, którzy mogą zastąpić w demokratyczny sposób obecnych głupców.

Arka 28.08.2017 07:59
zadaj sobie proste pytanie dlaczego tak wielu Polaków wyjechało z Polski i nadal wyjeżdża. Ponieważ ludzie którzy nami rządzą najogólniej robią to źle.

Nederland 28.08.2017 10:22
ale zostali emerytowani mundurowi, nauczyciele cała budżetówka i mała garstka fachowców która coś jeszcze potrafi ale jak nie zreformują tej całej kasty biorców to i oni wyjadą bo po co robić do 67 roku do głodowej emerytury w tym kraju

Symbion 18.08.2017 16:26
chciałbym doczekać czasów kiedy polityk i ten lokalny i ten na Wiejskiej będzie znał chociaż jeden język obcy.....a tak to żenada jak Oni mają prowadzić ten kraj a o gospodarce to żaden z nich nie ma zielonego pojęcia. Znają się jedynie na braniu i kombinowaniu jak nagrodę dostać 13stke albo kasę za niewykorzystany urlop. A Polacy płacą za ten cyrk pracując w pocie czoła.....takie są realia

Ilonka 18.08.2017 16:28
fakt Polacy by się pozbyli tego garba gdyby płacić tym wszystkim krętaczom najniższą krajową

Irek 18.08.2017 07:59
szkoda słów kogo mamy w tych wszystkich radach - to jest taki sposób na życie te komitety politycy partie to jest totalna głupota i utopia ciążąca na Polakach

Zzz 18.08.2017 10:07
I są zwykli ludzie, którzy daką się wciągnąć w popieranie lokalnych cwaniaków.

Prawda jest niewygodna ale jest 18.08.2017 00:40
Te wszystkie zależności to też pańska zasługa. A to kogo byś pan teraz i czego pozbawił oraz za czym pan jesteś to gó.no nas obchodzi. Najpierw znajdź pan ppparcie dla swojego ja a dopiero potem głoś to światu dla powiatu.

podpis 16.08.2017 23:36
Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość (liczba wyborców głosujących na PIS 5711687 - 37.58 %) to jest naród, teraz już wiem

Pytania godne tego człowieka 16.08.2017 20:12
No tak Być albo nie być oto jest pytanie. I nie dziwne że je sobie p. Fidurski zadaje tym bardziej że raz jest z pisowcami raz z samolubem burmistrzem od siedmiu boleści innym razem z radnym Kołodziejczykiem. Co ich wszystkich łączy, ano rozrywka z zabawą a to za sprawą dróg rowerowych innym razem place zabaw. Łączy ich myśl że tylko to mieszkańcom jest potrzebne do życia, inne przyziemne sprawy tych trzech panów nie interesują, gdyż uważają że tak jak u nich to i u innych te problemy powinny załatwiać pieniądze a jak ktoś ich nie ma to niech się z miasta wyprowadzi. Cała ta trójka jest po jednych pieniądzach dlatego powinni zadać sobie inne pytanie, które by brzmiało ,, Z kim tu być Panie z kim tu być". Dylemat, otóż nie, ten typ człowieka tak ma i nic tego nie zmieni o czym najlepiej wiedzą ci co mieli z nimi do czynienia.

Kalina 16.08.2017 20:35
Zgadzam się z powyższym. Dodała bym jeszcze, panowie gokarty na promemadę gokarty. Następnie jachty, żaglówki, skutery i ogólny syf gotowy ku radości panów i spacerowiczów. Popatrzcie jak już wygląda jezioro Miejskie, brakuje tylko ogromnych plam paliwa, które pływają po jeziorze Zaleskim. Być może ta wiadomość pana i kolegów ucieszy. Tak więc do dzieła do dzieła ku uciesze waszej, nie koniecznie naszej.

NIE dla piSS 06.08.2017 07:33
Dla Pana Wiesław F. jestem wrogiem, nie nadaje z nim na "jednej fali". Odnośnie funkcjonowania powiatów trudno się nie zgodzić. Powiaty w takich wielkościach i takiej formie utworzono z powodów politycznych. Pod pretekstem utworzenia tzw. Małych Ojczyzn. Natomiast zgadzam sie z byłym burmistrzem Panem Wełniakiem, że powiaty powinny być wielkości byłego woj.pilskiego. Gminy powinny mieć większy zakres uprawnień i przejąć cześć obowiązków powiatów. Województw też nie powinno być 16 lecz 8-10. Dlatego, aby mieć większe możliwości w konkurowaniu z landami, kantonami, itd. w innych Państwach Unii. Jak widać każda z 4 reform premiera Buzka to już "przeszłość". Ale niechciałbym, aby za jakąkolwiek reformę administracyjną Polski zabierał się piSS, - mając na uwadze obecnie wprowadzanie "dobrej zmiany"- ta byłaby kolejną tragedia narodowa!

Do powyżej 06.08.2017 12:03
To co piszesz to mrzonka. Czas Kiszotomani się skończył. Zarówno ty jak i radny Fidurski jesteście po jednych pieniądzach, obaj robicie bardzo złą robotę dla naszego rejonu po którym smród postkomuny przejęty przez PO kwitnie w najlepsze. Oboje wprowadzacie niepotrzebny zament jeden myśląc że jest ważniejszy od swojego szefa, drugi natomiast myślący że od niego zależy to czy Dobra Zmiana będzie sukcesywnie wprowadzana w całym kraju czy nie w tym i u nas. Z tego co piszecie wynika jedno, chcieli byście aby Polska była bez podziałów administracyjnych czyli jedna wielka gospodarka socjalistyczna z bogatym korytem w Warszawie. Pan Fidurski nie powinien wychodzić przed szereg tym bardziej że jest politycznie i nie tylko dwulicowym człowiekiem, którego wielu ma poprostu dosyć.

Tak dla PIS Nie dla Fidurskiego 21.08.2017 08:36
Człowieku pomyśl zanim coś napiszesz. Fidurski to nie PIS, akurat on jest najbardziej wątpliwym przdstawicielem tej parti Co on oprócz organizowania na siłę komitetów wyborczych z których dostał się do koryta, załatwil dla normalnych bezpartyjnych i zwykłych ludzi. Jaki rządowy program Dobrej Zmiany, choćby próbuje czy próbował przeforsować u nas. To jest człowiek konfliktowy, który pasuje do każdego koryta wypełnionego kasą. Już niedługo wybory samorządowe i po czterech latach szukania tłucznia, taksówki starosty oraz robienia zdjęć z Wełniakiem i spotkaniami z postkomunistą Pulitem w sprawach gęstości dymu jak i wycieczek krajoznawczych będzie lał wodę wyborczą w mediach jaki to on jest prawicowy. Wielu z nas zadaje sobie pytanie co on przez te cztery lata zrobił. Niektórzy z głosujących na niego do powiatu pytają czy on się wyprowadził ze Złotowa i czy w Złotowie jest jeszcze PIS. Są to pytania uzasadnione gdyż nie każdy czyta jego bloga czy relacje z wybujałej wyobraźni jak tu u nas przewrócić ustrój do góry nogami. Nie Prawdą jest że z takim przedstawicielem w PISie dojdzie do tragedi, być może u nas bo on bezpośrednio przyczynia coraz większego bałaganu i konfliktów w naszym mieście. Na szczęście w kraju wszystko idzie w dobrym kierunku i nikt z normalnych nie zwraca uwagi na fenaberie podobnych działaczy co wspomniany Fidurski.

Jili 05.08.2017 08:45
Dotychczasowe komentarze świadczą o absolutnym braku zrozumienia lub po prostu wiedzy. Z oceną pracy aktualnego Burmistrza w niektórych aspektach się zgadzam,jednak artykuł dotyczy zupełnie innej kwestii. Pan Fidurski porusza problem o wiele szerszy i ważniejszy. Dyskusja na temat powiatów trwa już od początku reformy samorządowej i ciągle kuleje.Powiaty na obecnych zasadach to kosztowny twór i dzisiaj tylko tworzy bazę dla "kumpli" i ich rodzin. Jeśli powiaty miałyby zostać to napewno zdecydowanie większe- Niemcy w dalszym ciągu myślą o ich dalszym powiększeniu(chyba nikt nie ma wątpliwości ,że oni potrafią liczyć).Kompetencje przy zwiększonych powiatach też powinny być zdecydowanie poszerzone. Nie jest to oczywiście decyzja na naszym szczeblu,jednak rzeczowy głos w dyskusji może być cenny dla decydentów. Dalsze trwanie w tym stanie spowoduje dalsze karygodne zadłużanie wielu powiatów(w tym nasz-głos w dyskusji p.Wełniaka na sesji Rady). Powiaty te dzisiejsze powinny zostać zlikwidowane-kometencje oddać Gminom,powiaty docelowe oczywiście tak -nie mniejsze niż 300 tys.mieszkańców i zdecydowanie szersze kompetencje. Mam nadzieję,że ktoś z Państwa podejmie rzeczową polemikę.

Mieszkanka do Jili 05.08.2017 17:48
Człowieku co ty pleciesz. Na obecnym etapie nie nam ani tobie będzie decydować jakie będą powiaty. Siejesz tylko zament i nic więcej. Będzie na to czas i referendum to zdecydujemy. Jeśli nie to zdecydują za nas inni. Po co w tak ideologicznym Złotowie siać wiatr przyszłości skoro ona taka niepewna. Już przeszliśmy jedną burzę reformy sądów. My jej zwolennicy dostaliśmy takiego kopa że drugiej wróżby na poziomie powiatów nam nie potrzeba. Niech się pan Fidurski rzeczywiście zajmie tym co teraz wyprawia starostwo a nie odległą przyszłością.

hm 04.08.2017 18:21
mija sie z celem aby tu na najniższym szczeblu o tym rozmawiać.

Tu ziemia panie tu ziemia. 04.08.2017 20:48
Zgadzam się z powyższym hm. Też uważam że nie ten pułap do dyskusji o powiatach i ich wielkości. Panie radny powiatowy w tej sprawie nikogo nie obchodzi pańskie zdanie, które rzeczywiście jest bardziej zmienne od kobiecego rozchwiania emocjonalnego. Weź się Pan za realne problemy i potrzeby w mieście jak i powiecie. To co do tej pory zostało zrobione i szumnie ogłoszone w obecności TW to kpina z wyborców i mieszkańców powiatu, chodnik dla chodnika, kawałki dróg do nikąd i gdzie pan był, szukał pan powiatu czy czegoś innego. Niech się pan lepiej przyjrzy drogom i chodnikom miejskim, które zarastają i niszczeją w zatrwarzającym tempie. Jeszcze półtora roku i nic już nie będzie w stanie uratować tego co było nie było pozostawił po sobie poprzedni burmistrz. Panie Fidurski niech pan zejdzie na ziemię i rozejrzy się wokół siebie to ujrzy pan że obecni włodarze szalejąc na niekończących baletach bezpośrednio przyczyniają się do degradacji całego miasta. Co z tego że będziemy mieli w powiecie pare kilkuset metrowych odcinków dróg wyjazdowych i jeszcze krótszych chodników, natomiast na miejskich ulicach i chodnikach bedziemy potykali się o wszędobylskie kępy traw i zielsko, które powoduje wyboje będące skutkiem ich rozrostu. Zresztą to samo dzieje się w powiecie, niech pan pojedzie do Kujania i zobaczy jak wygląda chodnik łączący przystanek szkoły podstawowej w Śmiardowie z Kujanem. Uważam że zamiast wylewać swoje pisemne wirtualne mądrości lepiej by było, gdyby pan skupił się na tym co można w naszym powiecie porządnie zrobić mając na uwadze także infrastrukturę drogową miasta, która po bezpośredniej ingerencji obecnego burmistrza nie dość że uległa pogorszeniu to jeszcze zmiejszyła bezpieczeństwo dla jej użytkowników. Niech pan wreszczcie zajmie się tym do czego pana wybrano a nie układaniem spisu własnych życzeń opartych na swoich marzeniach. Uważam że pana tekst jest nie na czasie i nie dotyczy mieszkańców powiatu złotowskiego.

olo 05.08.2017 10:23
Co ty biedaku cierpisz ?

Lol do olo 05.08.2017 17:56
Olo jak widać z treści komentarza który ci nie leży nie cierpi jego autor lecz jak już to cierpipan Fidurski, który niczym Szerlok Holms szuka dziury w całym. W związku z tym w swoim tekstcie okazuje postępujące cierpienie o którym wszyscy wiedzą. Jak widać i on i ty cierpicie tak samo. No cóż na to nie ma lekarstwa ale upływający czas może wam pomóc w pozbyciu się fobi powiatowej. Nie wiem pan Fidurski chyba myśli że jest wizjonerem dlatego zawsze wychodzi przed szereg pomimo że to nic a nic nie daje. Uspokujcie się panowie uspokujcie.

Oportunista 04.08.2017 12:11
No... Tym razem się zgadzam. A najbardziej z tymi zdjęciami oficjeli przy polbruku!

Reklama
News will be here
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Do kompanaTreść komentarza: koronkiewicz, przestań szkalowaćData dodania komentarza: 25.04.2024, 22:35Źródło komentarza: Drobczyński wybrany na szefa ZCASAutor komentarza: Cleo fanTreść komentarza: Nawet Panu Stefanowi nie pomogło w reelekcji zamówienie Cleo na koncertData dodania komentarza: 25.04.2024, 19:11Źródło komentarza: Symboliczne przekazanie urzędu burmistrzowi – elektowiAutor komentarza: kompanTreść komentarza: Mam nadzieję że nowy burmistrz w trybie natychmiastowym odwoła tego hejtera, zabroni mu wstąp do pomieszczeń ZCAS i szybko zostaną zabezpieczone komputery i dokumenty, bo jak widzę wycenę "Waty cukrowej" na strefę kibica za 3000,00 zł to śmierdzi to na na kilometry tak jak wielokilometrowe delegacje Pulita, podobnie śmierdzi DJ za ponad 5000,00 zł, niech wezmą Potapa z laptopem, który puści kilka piosenek za 500 złData dodania komentarza: 25.04.2024, 17:37Źródło komentarza: Drobczyński wybrany na szefa ZCASAutor komentarza: HydraHejterskaTreść komentarza: Słyszałem że w nadleśnictwie nie popracuje długo, mają obowiązek go przyjąć, ale z końcem miesiąca będzie się żegnał, ciekawe czy Mateusz go zatrudni?Data dodania komentarza: 25.04.2024, 17:33Źródło komentarza: Drobczyński wybrany na szefa ZCASAutor komentarza: staszekTreść komentarza: Przekazanie władzy z klasą, nie to co w Złotowie, gdzie pożal się Boże burmistrz nieudacznik nie ma nawet odwagi przyjść na sesję rady miastaData dodania komentarza: 25.04.2024, 17:30Źródło komentarza: Symboliczne przekazanie urzędu burmistrzowi – elektowiAutor komentarza: GrześTreść komentarza: Kitela najlepszy, wielka szkoda. Jego ludzie nie poszli na wybory, bo byli pewni zwycięstwa i tak to się skończyło. Szacun Panie Stefanie! Co za klasa. Pełna kultura!Data dodania komentarza: 25.04.2024, 14:07Źródło komentarza: Symboliczne przekazanie urzędu burmistrzowi – elektowi
Reklama
News will be here
Reklama