Uczestnicy projektów europejskich w Zespole Szkół Ekonomicznych im. Jana Pawła II w Złotowie odpowiadają jednoznacznie - tak. Jedni cenią sobie nowe doświadczenie zawodowe, inni współpracę w międzynarodowym zespole i możliwość sprawdzenia swoich umiejętności językowych, a pozostali poznawanie nowych miejsc, doznania kulinarne, ciepłe słoneczko czy kąpiel w morzu lub oceanie.
W bieżącym roku szkolnym stało się możliwe to, na co niektórzy uczniowie czekali już od 2019 r.- wyjazd na staż zawodowy do takich krajów, jak: Włochy, Hiszpania i Portugalia. W ramach dwóch projektów realizowanych obecnie w szkole, łącznie na praktyki wyjechało 67 uczniów w zawodach: technik ekonomista, technik informatyk, technik handlowiec, technik reklamy, technik programista i technik fotografii i multimediów.
Projekt „Postaw na Doświadczenie Zawodowe” ze środków EFS, PO WER, zapewnił 16 ekonomistom staż na Sycylii w miejscowości Barcellona Pozzo di Gotto, 18 uczniom z różnych zawodów staż w hiszpańskiej Maladze oraz 15 uczestnikom staż w stolicy Portugalii - Lizbonie. Główny cel projektu był jeden, ale sposób realizacji bardzo różnorodny. Na Sycylii uczniowie pracowali w małych rodzinnych firmach, instytucjach państwowych lub biurach rachunkowych. W Maladze uczestnicy szkolili głównie umiejętność współpracy w grupie, pracując w małych zespołach w dwóch firmach. Natomiast w Lizbonie uczniowie mieli możliwość pracy m.in. w najbardziej znanych dużych portugalskich przedsiębiorstwach.
Niezaprzeczalnie dużym walorem szkolenia praktycznego za granicą była okazja bliższego poznania obyczajów społecznych, bogactwa kulturowego i dziedzictwa historycznego poszczególnych krajów. W Barcellonie młodzież poznała zalety i wady kilkugodzinnej sjesty, smak wszelkiego rodzaju makaronów i pizzy, doświadczyła kąpieli w Morzu Śródziemnym, podziwiała wspaniałe, a jednocześnie bardzo różnorodne widoki Etny i Taorminy. Uczniowie odbywający staż w Maladze poznali rytm życia „południowców”, wędrowali śladami Picassa, podziwiali także uroki Granady. Lizbona zachwyciła uczestników projektu swoją różnorodnością etniczną i przyjaznym odnoszeniem się do siebie nawzajem, mnogością środków transportu publicznego (autobusy, busy, metro, windy uliczne, promy, pociągi, tramwaje), położeniem geograficznym na siedmiu wzgórzach oraz wszechobecną mieszanką stylów architektonicznych, z wyróżniającym się Asulejo (różnokolorowe płytki zdobiące elewacje budynków).
Projekt „Europejski Azymut Zawodowy” realizowany w ramach programu ERASMUS+ zapewnił 18 uczniom praktyki zawodowe w portugalskiej Bradze. W programie kulturowym EAZ znalazły się m.in. takie miejsca, jak: Fatima, Lizbona, Porto, Guimares i oczywiście Braga. Uczniowie pracowali w niewielkich firmach wykazując się dużą kreatywnością w wykonywaniu powierzonych im zadań zawodowych.
Należy podkreślić, iż uczniowie ze wszystkich grup stażowych byli bardzo dobrze oceniani przez pracodawców, którzy chwalili przygotowanie teoretyczne i zaangażowanie praktykantów.
Przygotowanie i realizacja projektów to proces długi i skomplikowany, wymagający wielu decyzji organizacyjnych, jednak zdobycie przez uczestników unikalnego pozytywnego doświadczenia zawodowego i kulturowego podnosi ich wiarę w swoje możliwości i stwarza szersze perspektywy w ich przyszłej karierze zawodowej. Poznając bliżej inne narodowości możemy przekonać się, że różnorodność kulturowa nie dzieli Europejczyków, lecz ich łączy.
iej
Napisz komentarz
Komentarze