Zidentyfikowanie, opracowanie i pilotażowe wdrożenie rozwiązań wpływających na podniesienie jakości pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz stosowanie zindywidualizowanego podejścia do ucznia, w tym ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – to cele projektu pn. „Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.
W ramach tego przedsięwzięcia stworzono standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych uwzględniające założenia diagnozy funkcjonalnej. Opracowano również modelowy zestaw narzędzi diagnostycznych z obszaru emocjonalno-społecznego TROS-KA, który został przekazany do bezpłatnego użytkowania przez wszystkie poradnie w kraju (docelowo planowane jest wyposażenie ich w kolejne bezpłatne zestawy narzędzi diagnostycznych z obszaru emocjonalno-społecznego, osobowościowego oraz poznawczego, a także przygotowanie pracowników do ich stosowania).
Ministerstwo Edukacji Narodowej (sprawujące nadzór nad wspomnianą wyżej placówką) zwróciło się do organów prowadzących publiczne poradnie, w tym do starostów, z prośbą o umożliwienie koordynatorom i pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznych prowadzenia diagnozy z wykorzystaniem narzędzi TROS-Ka oraz działań pilotażowych.
Starosta Złotowski Ryszard Goławski, przychylny nowoczesnym metodom, pozytywnie odniósł się do pisma MEN.
Mamy koordynatora
W związku z koniecznością zapoznania pracowników poradni i przeprowadzenia niezbędnego pilotażu z wykorzystaniem materiałów opracowanych w projekcie, przeszkolono 160 koordynatorów (pracowników poradni) z całej Polski – około 10 dla każdego województwa.
W Wielkopolsce jednym z nich jest Anna Michalska – dyrektor Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Złotowie.
We wtorek i środę (28 i 29 listopada) pani koordynator prowadziła w złotowskiej poradni przedmiotowe szkolenia. Dzięki nim pracownicy poradni (nie tylko złotowskiej) mogli uzupełnić dotychczasową wiedzę, a także poszerzyć warsztat w zakresie rozpoznawania potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym uczniów z niepełnosprawnościami.
- Jestem przekonany, że to zaangażowanie i udział pracowników w projekcie przyczyni się do podniesienia standardów pracy naszej poradni w praktyce, co jest bardzo istotne w okresie wdrażania zmian w systemie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego – komentuje starosta Ryszard Goławski.
Patrycja Kajewska
Napisz komentarz
Komentarze