Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Warto wiedzieć:
Reklama

Burmistrz jest pewien swego

Z burmistrzem Złotowa, Adamem Pulitem, o procesie budowy marki Złotowa, korzyściach z tego płynących, wątpliwościach i dalszych planach rozmawia Janusz Justyna
Burmistrz jest pewien swego

Jest Pan przekonany do pracy firmy DOM MARKI Max von Jastrov nad marką Złotowa?

Tak. Jest to firma z wieloletnim doświadczeniem. Rzetelnie realizuje zatwierdzony przez nas scenariusz prac. Zanim podpisaliśmy umowę skrupulatnie przeanalizowaliśmy ofertę i zweryfikowaliśmy jej rekomendacje. Firma ma w swoim dorobku realizację dla wszystkich szczebli samorządu terytorialnego. Jest autorem pierwszej w Polsce strategii marki województwa przyjętej przez województwo zachodniopomorskie w roku 2004. Ponadto pracują dla poważnych i wymagających klientów komercyjnych. Bardzo dobrze o współpracy z DOMEM MARKI Max von Jastrov wypowiadały się takie osoby, jak prezydent Kołobrzegu, wójt Tarnowa Podgórnego, czy np. burmistrz Mirosławca.

 

Nie uważa Pan, że analiza miasta jest nieco zbyt wąska? Oparta w dużej mierze na jednym wątku?

Analiza opierała się na cyklu badań, warsztatów i spotkań konsultacyjnych. Badania nie były zawężone w żadnym kierunku. To na podstawie wartościowania różnych koncepcji udało się wypracować tę jedną silną, którą zaakceptowała większość Członków Kapituły Marki Złotów. Budowanie strategii marki sprowadza się do wypracowaniu silnego jednorodnego komunikatu, który ma siłę przebicia się pośród tysięcy innych. To różni strategię marki od np. strategii rozwoju, która ma zaspokajać potrzeby wszystkich interesariuszy. Nie mylmy tych dwóch narzędzi. Im węższa i bardziej wyrazista koncepcja, tym większa szansa na sukces. Wielowątkowość prowadzi do rozmydlenia marki i tym samym zaniku wyróżnika marki.

 

Jak Pan odbiera koncepcję Złotowa jako Zdroju Wielkopolski. Jest realna?

Absolutnie tak. Tyle w życiu osiągniemy, ile sobie wyobrazimy. Koncepcja marki jest pewną projekcją przyszłości, obrazem, który chcemy urzeczywistnić. Zapowiedzią, obietnicą. Znanym przykładem w marketingu miejsc jest przykład Barlinka, dla którego ta sama firma w roku 2008 opracowała koncepcję „Barlinek. Europejska Stolica Nordic Walking”. W tamtym czasie nie wszyscy jeszcze w Polsce wiedzieli, co to jest nordic walking! Po kilku latach starań Barlinek jest miejscem organizacji najbardziej prestiżowych zawodów i marszów nordic walking w Polsce. Po kilku latach od wdrożenia tej koncepcji odnotowano dwukrotny wzrost liczby noclegów w Barlinku.

Inny przykład: w Szczecinie kilka lat temu wdrożono koncepcję marki Szczecin Floating Garden – czyli tzw. pływające ogrody. Proszę pojechać do Szczecina. Czy tam są pływające ogrody? Nie! Ale jest cel, zgodnie z którym z roku na rok przybywa marin, baseny przeciwpożarowe zamieniane są na fontanny, organizuje się imprezy, targi związane z wodą i zielenią. Dokładnie tak patrzymy na ten koncept w Złotowie. Wielkopolskie Zdroje traktujemy jako zapowiedź pewnego kierunku inwestycji i – przede wszystkim – zaakcentowanie tego co już jest. A wbrew pesymistom – jest już wiele: warunki środowiska naturalnego, parki, lasy, piękne promenady, ośrodki rehabilitacyjne itp. Wiele jeszcze brakuje, ale to kwestia celu. Patrzymy na ten koncept w perspektywie min. 10 lat. Ale już dziś chcemy profilować planowane inwestycje i np. tematykę festiwali itp.

 

Wiele osób, nawet przeciwnych budowie marki, chwali pomysł, że wreszcie ktoś myśli o przyszłości miasta... Słyszy Pan takie opinie?

 

Tak, oczywiście. Najczęściej od tych, którzy nie przywykli do narzekania, a chętnie wykorzystują okazje. Zarezerwowanie w świadomości odbiorców pojęcia Wielkopolskie Zdroje wiąże się z konkretnymi szansami. Przede wszystkim możemy być pierwszym wielkopolskim zdrojem, a to z punktu widzenia marketingu jest atut sam w sobie. Zdrowie jest jednym z najważniejszych trendów także w gospodarce, co raz więcej wydajemy na zdrowie, na zdrowe jedzenie, ale i na zdrowe miejsca wypoczynku, aktywny styl życia.

 

Zgodzi się Pan, że analiza oprócz hurraoptymistycznych opinii o Złotowie, wreszcie uwypukla też wady miasta? Wady, o których przez lata zwyczajnie nie mówiono...

Uwypuklenie wad to wbrew pozorom atut na tym etapie budowania marki. Zdefiniowanie wad i zastosowanie rozwiązań jak należy te wady zniwelować przełoży się bezpośrednio na ukierunkowanie działań wdrażających markę umacniając przekaz i uwiarygadniając w przyszłości podjęte działania.

 

Co Pana zdaniem może być platformą dla skoku miasta?

Zdefiniowanie czytelnego i wyraźnego komunikatu mówiącego o korzyściach, jakie oferujemy. Komunikatu, który dotrze do inwestorów (także lokalnych), którzy nie zaburzą równowagi środowiska naturalnego. Nie zależy nam na rozwoju przemysłu ciężkiego w Złotowie, Chcielibyśmy przyciągnąć inwestorów z branży hotelarskiej, SPA czy prywatnych usług medycznych. Dla innych branż np. dla usług czy nowych technologii lokalizacja firmy w „zdrowym miejscu” także może być dodatkowym atutem ułatwiającym przyciągnięcie pracowników, z którymi zaczyna być w Polsce problem. Aby ten cel osiągnąć, najpierw musimy zbudować właśnie taki wizerunek Złotowa. Musimy jednak koniecznie poprawić stan infrastruktury teleinformatycznej w mieście.

 

Fachowcy mówią, że wizerunek miasta, jego marka, to nie wygląd, choćby najpiękniejszy ulic czy promenady. Marka musi uderzać w odbiorcę, zachęcać, inicjować... Czy tak będzie?

Taki mamy cel. Nie ma marki adresowanej do wszystkich, naszą markę adresujemy przede wszystkim do osób, dla których ważne jest zdrowie i samopoczucie. Oni nas zauważą sami i docenią.

 

Zgoda, ale fachowcy twierdzą, że marki miasta nie da się do końca budować, sterując jej budową. Tu powinna bardziej działać improwizacja, wolność jej kreowania. Za hasłem Wielkopolskie zdroje, sam pan wie, na ten moment niewiele się kryje, a niejeden może się wręcz rozczarować, tym co ten zdrój może zaoferować... Może to hasło można by wypuścić w świat dopiero za 10, 15 lat? A teraz może po prostu dać złotowianom szansę na realizację ich pomysłów?

Tu się nie zgodzę. Budowanie marki trwa 10-15 lat, więc nie ma co czekać z komunikatem. Im wcześniej powiemy że Złotów to Wielkopolskie Zdroje, tym szybciej w świadomości odbiorców marki się nimi stanie.

W sytuacji kreowania poważnej marki nie ma miejsca na improwizację i wolność jej kreowania. Im bardziej konkretny i spójny przekaz tym marka w świadomości odbiorcy jest mocniejsza i tym bardziej chce się ją posiąść. Oczywiście mamy świadomość, że warunkiem sukcesu jest przyswojenie walorów marki przez mieszkańców i ich zaangażowanie. To właśnie mieszkańcy, głównie przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe będą budowały markę. Z założenia będzie dużo miejsca na wyrażanie siebie i realizowanie swoich pomysłów, ale nie na etapie konstruowania systemu tożsamości marki. Tu można posłużyć się analogią z markami komercyjnymi. Nawet jeśli są sympatyczne i traktowane jako „swoje” przez użytkowników, to najczęściej są efektem bardzo rygorystycznego sposobu zarządzania nimi.

 

Jak Pan ocenia spotkania z omawianiem koncepcji z poszczególnymi grupami złotowian. Jak np. radni miejscy przyjęli ten pomysł?

Nie pozostawiła radnych obojętnymi. Nie ukrywam, że wśród niektórych radnych budziła kontrowersje. To jest naturalne. Dla mnie ważniejsze było to, że już podczas prezentacji koncepcji, niektórzy radni zaczęli zgłaszać świetne pomysły na sposoby jej wdrożenia, a więc np. przygotowanie korekt planu zagospodarowania przestrzennego pod kontem oczekiwanych inwestorów. Usłyszałem też potwierdzenie dla moich działań zmierzających do opracowania programu rozwoju przedsiębiorczości, w tym specjalnych ulg dla lokalnych przedsiębiorców oferujących produkty i usługi prozdrowotne. Liczymy na to, że śladem innych miast, to właśnie przedsiębiorcy zaczną wdrażać tę koncepcję, aby na niej zarabiać. Bo do tego tak naprawdę powinno się to sprowadzić.

Dziękuję za rozmowę


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Woras 08.12.2016 08:22
Złotów Zdrój? A co to takiego? Mamy źródła lecznicze?A może termalne?Wyjątkowy mikroklimat? Miasto ładne:czysto,wody i zieleni sporo.Ale na Zdrój to o wiele za mało.Gdzie zachęty dla inwestorów "zdrojowych"? Tereny,zwolnienia podatkowe na 10-15 lat.Poza gładkimi hasłami "Max von Jastrow"(co to za dziwaczna nazwa?) konkretnych wskazań nie podaje.niestety.

Paweł P 04.12.2016 22:54
Przeczytajcie uważnie jakie priorytety przy budowie marki Złotowa burmistrz uznaje za najważniejsze. Jak przeczytacie ze zrozumieniem, to może przejrzyście na oczy. Spróbujcie wymienić chociażby jedną rzecz, która będzie korzystna dla zwykłego mieszkańca. No i przestańcie z tym jadem wobec siebie, przecież musi wam go starczyć na lata.

czytelnik 04.12.2016 21:50
Popieram 123 - a tak na marginesie nie wszyscy rozumia co to znaczy Budowanie Marki Zlotowa Zdroje Wielkopolskie - stad te zlosliwe komentarze najlepiej siedziec i nic nie robic tylko pisac zlosliwie o innych - oczywiscie nie dotyczy to wszystkich .

Do "czytelnik" 04.12.2016 22:25
Najpierw naucz się odmiany czasownika "rozumieć", a potem pisz o tym, czego niby inni nie rozumieją.

do Lol 04.12.2016 19:57
to po co czytasz i komentujesz - a jednak ciekawosc

Janek 03.12.2016 22:02
Na razie poza nazwą nic ta firma konkretnego nie zaproponowała! A gdzie pomoce ekologiczne tak logistyczne jak i finansowe? Nazwa zresztą też bardziej krzykliwa niż w rzeczywistości oddająca sytuację! Bo słowo "zdrój" oznacza znacznie więcej niż tylko doklejkę do szumnej nazwy!

Złotowianka-emerytka 03.12.2016 16:44
Jest hejt znaczy jest sukces. Burmistrz rośnie wśród anonimowych ujadaczy. Jak mawiał Napoleon - o wielkości człowieka świadczy liczba małych wrogów

Pankracy 04.12.2016 00:48
zgadza się , grupa radnych z Lewicy Razem tylko robi dobrze burmistrzowi z tą krytyką , radnymi nikt się nie zainteresuje, a burmistrz w wyniku tych konfliktów przyciąga uwagę do siebie , bo o co w tych konfliktach się rozchodzi to i tak nikt nie wie

Otwórz oczy 04.12.2016 01:58
Żadne pseudokomentarze niby zadowolonych nie naprawia tego, co już zostało zniszczone i spustoszenia, które przyniesie nam to "budowanie marki"

03.12.2016 10:47
Ktoś wie więcej o wypełnianiu 200 kuponów na Zabajce? Ktoś pomagał, widział, dla świadków przeznaczę atrakcyjne nagrody.

Bolo 02.12.2016 23:37
To jest śmiech na sali zatrudniać jakąś firmę z Jastrowia do budowy marki Złotowa

Lol 02.12.2016 23:02
Aż się nie chce tego czytać!

do Pytanie 02.12.2016 21:44
Czytaj ze zrozumieniem to zrozumiesz.

OPTYMIŚCI 02.12.2016 19:41
Popieramy Pana Adama. To nasz idol, który zawsze ma rację. Jest najlepszy i ma pewne burmistrzowanie conajminiej przez cztery kadencje. Tego wszyscy mu życzymy.

123 02.12.2016 19:10
Na początku byłem sceptykiem jednak aktualnie popieram działania burmistrza w tym zakresie i uważam, że jest to bardzo dobry pomysł. Wielu ludzi zwraca uwagę na to, że działania te mają charakter strategiczny i w przyszłości przyniosą wymierne korzyści. Pewnie wielu wolałoby aby burmistrz organizował imprezki i rozdawał darmowe kiełbaski ale z takimi poglądami nie sposób polemizować. PS Z góry zaznaczam, że nie jestem ze środowiska urzędu - raz w życiu tam byłem :)

Dziwne a jednak prawdziwe. 02.12.2016 18:56
Takie hasło ma Burmistrz. To dlaczego uniemożliwia realizację marzeń mieszkańców. Nie rozumiem.

Paweł P 02.12.2016 16:40
,, Tyle w życiu osiągniemy ile sobie wyobrażamy". Może kapituła to rozumie, zwykły człowiek nie bowiem nikt z nas nie żyje z wyobraźni. Jak wszystkim wiadomo takie planowanie jakie przedstawił pan burmistrz miało miejsce w tzw. pięciolatkach lub dziesięciolatkach KCPZPR. Myśleliśmy że wraz z zmianą ustroju odeszły one w cień. Rozwój Złotowa, który nie ma oparcia jak podaje burmistrz w przemyśle lecz hotelarstwie, SPA czy prywatnych usługach medycznych, mówi samo za siebie. Tak więc Złotowianie już dziś zaczynajcie chorować aby był popyt na realizację przedstawionych mrzonek. Jednak za co będziecie w tych prywatnych przychodniach się leczyć to nie jest ważne. Wyjedziemy zarobimy no i zobaczymy. No chyba że nie o nas mieszkańców tu chodzi lecz o tych, którzy zapełnią nowe hotele i SPA. Z przedstawionej wypowiedzi nic konkretnego nie wynika. Na sam koniec o zaangażowaniu lokalnego społeczeństwa i radnych. O czym ten pan mówi skoro sam mieszkańców wogóle nie słucha a niektórzy radni wcale nie wiedzą że nimi są a inni mają kontakt tylko z tymi z którymi chcą. Rozumiem każdy robi jak mu wygodnie, tylko czy to jest dobre dla mieszkańców Złotowa.

naLepsze 02.12.2016 10:53
Popieramy Burmistrza Adama Pulita,w budowaniu Marki Złotowa ,jako Wielkopolskie Zdroje. Do miast wymienionych dodam RABKA-ZDRÓJ,gdzie leczy się chore dzieci.U nas też w Złotowie leczy się chore dzieci ale z innymi schorzeniami.Faktycznie jak Burmistrz mówi,będą potrzebni Lekarze no i pielęgniarki i Opiekunki ale takie z prawdziwego zdarzenia bo takich jest mało jak na razie. Na pewno plan się powiedzie.

Złotowianka 02.12.2016 11:00
PopieraMY? Rozumiem, że to oficjalne stanowisko Urzędu Miasta?

naJlepsze 04.12.2016 10:50
Oczywiscie.

Pytanie 02.12.2016 10:39
Mrzonki, mrzonki - a co takiego ma powstać w Złotowie w związku ze zdrojem - może mi ktoś wytłumaczy, gdyż nie obcy jest mi los miasta?

Reklama
News will be here
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: niegłupiTreść komentarza: Widać, że kampania p. Piękosia ruszyła na całego. Farma troli wypisująca masę negatywnych komentarzy na kontrkandydata i peany pochwalne na cześć Grzegorza. Wrzucanie do mediów półnagich zdjęć prezesa spółdzielni, a następnie zdjęcia prezesa z kontrkandydatem. Jak dla mnie to ja już wolę rozmowy przy kawie niż takie nieczyste zagrywki. Wolę kiedy kandydat rozmawia z ludźmi i promuje swoją osobę niż stara się dorwać do stołka poprzez oczernianie innych.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 18:09Źródło komentarza: W Złotowie będzie druga turaAutor komentarza: WandziaTreść komentarza: Wrzucanie tuż przed wyborami zdjęcia roznegliżowanego prezesa, a dzień później zdjęcia prezesa wraz z pana kontrkandydatem, jest naprawdę tanią zagrywką i wręcz uwłaczającą. Jak nisko trzeba upaść, aby w taki sposób prowadzić kampanię. Wstyd.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 18:00Źródło komentarza: W Złotowie będzie druga turaAutor komentarza: wyborcaTreść komentarza: Ja to widzę trochę inaczej. Wrzucanie do sieci zdjęcia półnagiego prezesa, a dzień później zdjęcia prezesa z p. Pieniążkowskim, to naprawdę tania zagrywka. Widać, że Pan Piękoś idzie po trupach, żeby dostać stołek burmistrza. Z takim kontrkandydatem też bym nie chciał debatować. Wstyd i żenada.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 17:53Źródło komentarza: W Złotowie będzie druga turaAutor komentarza: oto powódTreść komentarza: Leszczu jest stronniczy,jest za słabym Pieniążkiem bo boi się,żeby jego grunty? pod budowę domu na Mokrej nikt nie wykrył.Przekręty z Wełniakiem, próbował dziennikarz Opłatek wykryć i opisać to zaraz zwolnił go Leszcz.To będzie zbadane prędzej czy później. Zatrudnić Opłatka w Starostwie zamiast tej co nic nie robi.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 13:13Źródło komentarza: W Złotowie będzie druga turaAutor komentarza: oni dużo wiedząTreść komentarza: Doo Dah-Andrzeja Dudę wyśmiano w Ameryce.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 12:39Źródło komentarza: Chłopiec z piaskownicyAutor komentarza: Grzegorz PiękośTreść komentarza: To się staje nudne. Strach konkurenta i spółki, wpisywanie bzdur pod każdym artykułem jest zwyczajnie żenujące. Skoro byłeś na placu, to czemu nie powiedziałeś mi tego w twarz? Strach Cię obleciał? Jesteś mocny w necie? Za anonimowym nickiem? Przyszedłem na plac sam by pokazać, że nie boję się wyzwań. Przyszedłem sam, bo szkoda fatygować przyjaciół na kwadrans, gdyż później jechałem do Asty na umówioną tydzień wcześniej debatę. Zwłaszcza, że na dziś (piątek, 19.04.2024) mamy zaplanowane dłuższe spotkanie na półwyspie (zapraszam od 16.00 do 19.00). Jeśli chodzi o samo spotkanie - oprócz pana Kopinke i pana Koronkiewicza nikt, zwłaszcza mój kontrkandydat nie odważył się ze mną rozmawiać. Stojące w TV ASTA puste krzesło pokazuje że mój rywal zwyczajnie nie ma o czym rozmawiać. Poklepać po pleckach, postawić kawkę, postraszyć Piękosiem, to tak, porozmawiać o programie, o kierunkach rozwoju miasta, to już trudniejsza sprawa.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 10:02Źródło komentarza: Ponad 1,2 mld z PIT zł na kontach wielkopolskich podatników
Reklama
News will be here
Reklama