Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Warto wiedzieć:
Reklama

Dom Kultury

Ostatnio wrócił temat Złotowskiego Domu Kultury.
Dom Kultury

Przypomnijmy, że z inicjatywy ówczesnego burmistrza Stanisława Wełniaka i Lewicy Razem w kadencji 2002-2006 doszło do likwidacji Złotowskiego Domu Kultury i zburzenia budynku kina z okazałą salą kinową i zapleczem. Jakich argumentów używali wówczas zwolennicy tej operacji? Główny to taki, że Domy Kultury to przeżytek, że przecież wchodzimy do Unii Europejskiej, a tam coś takiego nie funkcjonuje. Basowali im medialni pomagierzy. Kultura w Złotowie miała się sama robić za sprawą organizacji pozarządowych, podobnie zresztą jak sport. Na początku obecnego tysiąclecia, Internet nie był jeszcze tak dostępny jak dziś i wielu uwierzyło, że domy kultury to komunistyczny wymysł, a my idziemy z postępem i likwidujemy to w czorty. Mówili to ludzie z doświadczeniem w samorządzie, ludzie którym dane było wyjeżdżać na Zachód do miast partnerskich. Wielu uwierzyło, że mają rację. W końcu na placu po wyburzonym kinie stanęła blaszana wiata, która na lata oszpeciła miasto. Miał być sklep, to był. Ktoś go mocno potrzebował.

W kadencji 2006-2010 byłem inicjatorem reaktywacji Złotowskiego Domu Kultury i udało się nawet przeforsować stosowną uchwałę. Niestety, moi koledzy z rady pod wodzą ówczesnej przewodniczącej Barbary Chorabik do spółki z Wełniakiem, doprowadzili do anulowania uchwały reaktywującej Złotowski Dom Kultury. Powstał ZCAS, instytucja której nazwę mało kto wymówi poprawnie, a która miała się zajmować kulturą i sportem. Po latach okazało się, że ze sportem radzi sobie całkiem dobrze, ale z kulturą niekoniecznie. Gołym okiem widać, że Dom Kultury jako instytucja jest w Złotowie potrzebna, że potrzebna jest sala widowiskowa z prawdziwego zdarzenia, bowiem to co mamy budzi uśmiech politowania wielu artystów. Mieliśmy kiedyś salę kina którą zburzono, a wystarczyło wyremontować. Ale było „zamówienie” na sklep.

Prawie miesiąc temu miałem okazję odwiedzić miasto zaprzyjaźnione ze Złotowem, położony koło Berlina Rathenow. Relację z tego wyjazdu, poświęconemu turystyce rowerowej, przeczytacie Państwo w Kalendarzu Miejskim na 2017. Mnie już pierwszego dnia uderzyło coś innego niż turystyka. Przy głównej ulicy Rathenow zobaczyłem piękny budynek, z napisem Kulturzentrum Rathenow, czyli nic innego jak tamtejszy dom kultury. W mieście liczącym 24 tys. mieszkańców. Co tam się mieści? Można tam znaleźć piękną salę teatralną na 450 miejsc, Białą Salę gdzie przy stołach zasiądzie 200 osób. Jest też muzeum i restauracja. Są pomieszczenia klubowe. Mieszkańcy mogą tam oglądać występy teatrów i wielu innych przedsięwzięć artystycznych. Centrum Kultury funkcjonuje w tym gmachu od 1958 roku. Polecam stronę, gdzie to można zobaczyć - http://www.kulturzentrumrathenow.de/. Dzisiaj mamy już Internet, więc możemy obejrzeć jak wyglądają takie domy kultury w innych niemieckich miastach. Kiedy stanąłem przed Kulturzentrum przypomniałem sobie dawne opowieści, że domy kultury to przeżytek w Unii Europejskiej i że trzeba zlikwidować Złotowski Dom Kultury. Przecież ci, którzy chcieli likwidacji Złotowskiego Domu Kultury chyba bywali w tym mieście, z którym partnerstwo trwa od 1991 roku?

Ale to już historia. Wiem natomiast, że kiedyś Złotowski Dom Kultury powstanie, wróci. Ale wtedy, gdy zabraknie hamulcowych w Radzie Miasta. Kiedy to nastąpi? Za dwa lata, za 6 lat, za dziesięć? Tego nie wiem. Ale wiem, że to się kiedyś stanie.

Wiesław Fidurski


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Gitarra 18.11.2016 01:31
Po co nam Dom Kultury? Przecież mamy TVPis. I to w abonamencie

Janek 07.11.2016 18:49
Nie uważam za konieczne BUDOWAĆ nowy budynek dla DK. Obecny jest wystarczający. Tylko kompletnie brak w nim "iskry"!

Logika myslenia 06.11.2016 16:16
Panie Fidurski jeżeli uważa się Pan za człowieka mądrego, to posłuchał by Pan wezwania człowieka normalnego.

Normalny człowiek 06.11.2016 09:31
Panie Fidurski końca pan wstydu oszczędź. Bóg Honor Ojczyzna, czy coś to Panu mówi. Jeśli tak to się Pan dostosuj do wezwania.

Bastek 28.10.2016 23:20
a ja czekam na zestawianie ile i jakie grupy zawodowe doją najwięcej z polskiego podatnika.........

Sandra 25.10.2016 07:11
Polacy są nie zadowoleni widać to między innymi na forach. W Tv w radiu widzimy to na co dzień. Coś jest chyba nie tak z ta naszą demokracją. Zwroty kamienic amber gold odprawy przywileje dla pewnych grup zawodowych, na naszym podwórku sporne nagrody dla wybrańców. To daje obraz całego kraju. Niestety nic nie zmienimy, nie zrobi tego kolejne pokolenie. Pokolenie namaszczone przez tych którzy sami tym sterują. W Polsce nigdy nie będzie dobrze leży to w naszej naturze, bycie tyle lat pod jarzmem zaborców wykształciło w nas chciwość przebiegłość i kombinatorstwo. Ten kraj naprawdę istnieje tylko na papierze. Najśmieszniejsze jest to że ten kto to powiedział czerpał ile wlezie z tego kraju i żeby było śmieszniej to w literze prawa które zrobiono dla niego i tym podobnym. To samo mamy na naszym podwórku. Ludzie którzy mieli tego dosyć bo nie mieli koneksji po prostu wyjechali i wyjeżdżają.

kim 25.10.2016 00:24
Dzisiaj w wiadomościach podali kogo finansował warszawski ratusz. Obok Stępnia (byłego sędziego TK) i innych ciekawych nazwisk, wymieniono tez gazetę Wyborczą. Myślę, że w Złotowie ludzie też powinni się dowiedzieć jakimi kwotami były wspierane lokalne media za rządów burmistrza Wełniaka. To by wiele wyjaśniło.

Panie Wiesławie - do dzieła 25.10.2016 00:33
Jestem za. Wiem, że np. za życzenia wielkanocne dla jednej gazety kosztowały tyle (dużo), dla drugiej tyle (mało). Tak było

Podatnik 18.11.2016 01:21
Szczególnie ciekawie wygląda sprawa druku kalendarzy miejskich za poprzedniego burmistrza. Panie Wiesławie macie władze i pod kontrolą wszelkie organy władne to wyjaśnić

Pot 22.10.2016 21:26
P. Fidurski tak łatwo przychodzi Panu krytykowanie- niech spojrzy Pan w lustro... I Kogo tam Pan zobaczył????? Obawiam się, że jednak powodu do dumy nie będzie, ale to szczegół.:-)

A to wszystko dla was 20.10.2016 22:39
Kulturny co ty piszesz, potomkowie Komuchów po wygranych konkursach, obsadzili intratne stanowiska w bibliotekach, muzeum, ZCAS-ie itp. Przecież tam się nic nie dzieje, wszystko jest narzucane z góry, bez planowania w porozumieniu z władzą, która wskazała ich na stanowiska, nie było by kasy na nic i wszystko skończyło by się tak jak z kinem Truskawka. No może lepiej brzmiało by Turkawka, bo od czasu do czasu z łaski Pana coś tam jak słuchać, wyświetlają. Tak to prawda oni cały rok myślą nad Euro Eco, wybierając co najlepiej według nich lubią mieszkańcy. .

Kulturny 20.10.2016 21:27
Część "obowiązków" DK przejęła SKUTECZNIE biblioteka a i w muzeum zaczyna się w końcu coś dziać. Ale zgadzam się - te zadania powinny się odbywać w DK. Jednak uważam, że likwidacja DK i powołanie ZCAS to tylko zmiana nazw a nie rodzaju działalności. Po prostu - w ZCASie brak odpowiednich ludzi, którzy BY CHCIELI na poważnie zająć się "drobną" kulturą. Oni cały rok żyją wyłącznie (obecnie) festiwalem Euro Eco. No może poza paroma wystawami. I nie pozyskują tylko czekają, aż ktoś do nich przyjdzie z jakąś propozycją.

QQ 21.10.2016 20:12
W muzeum to się właśnie przestało cokolwiek dziać. Jedyna "impreza" w drugiej połowie tego roku to wystawa, ktora z głównym zadaniem muzeum wspólnego ma NIC. A ze zdaniem o bibliotece się zgadzam.Budowa nowego Domu Kultury nic tu nie zmieni. Trzeba zmienić to, ze wladza wpadła w ręce ludzi zakompleksionych, zawladnietych własnymi rozgrywkami, którzy w tę grę próbują wciągnąć kulturę.

Kulturny 07.11.2016 18:47
Nie napisałem, że w muzeum coś się dzieje tylko ZACZYNA się dziać (po zmianie dyrektora).

Tak sobie 20.10.2016 21:02
Panie Wiesławie ciekawe co jest napisane w umowie koalicyjnej z 2002 roku i kto się pod nią podpisał. I będzie zaskoczenie? I będzie niemiło?

Przykład hipokryzji 20.10.2016 21:14
To się wytłumaczy, moi to kupią w ciemno, resztę trzeba będzie przekonywać, choć znowu się nie uda i wyjdzie jak zawsze. Było minęło, tak jak w Złotowie czerwonych nie było tak i uznajmy że tej umowy też nie było. Przecież wszystko zostaje w naszym wspólnym piekiełku, zresztą przyjdzie czas to omówimy to z kolegami, którzy obecnie, mają dostęp do dokumentów. I CO TU TŁUMACZYĆ.

Więcej pokory 20.10.2016 17:20
I znowu ma PAN rację w ostatnim zdaniu że kiedyś to się stanie. Kultura wróci za dwa, sześć, dziesięć lat, najpewniej wtedy, kiedy pan w niej przestanie mieszać. Pańska kultura pokazana nawet w tym swoim tekście, to błoto rzucane na prawo i lewo. Zresztą trudno na Pana blogu znaleźć coś co przypominałoby odrobinę kultury. No chyba że przeprosiny dotyczące Pana Sztycha, notabene narzucone przez sąd. Mamy radę, niech Pan pojedzie nawet za granicę ale tam gdzie ludzie się szanują a takich plotkarzy jak pan szczują psami. Są takie miejsca w Europie jak i w kraju, chociażby na śląsku.Może warto też pobyć trochę wśród ludzi normalnych a nie zaufanych w sobie.

Jak pan myśli 20.10.2016 18:53
Chyba chodzi o zadufanych w sobie.

Swój 20.10.2016 17:03
Widzi pan i ploty, ploty, ploty. Czy o to panu chodzi. Jeżeli tak to osiągnął pan swoj cel, jednak co dalej.

xyz 20.10.2016 15:08
niech Pan złoży inicjatywę - niech się wypowie społeczeństwo Złotowa, skoro nie można skruszyć rady......... czemu ta likwidacja ZDK miała służyć, nie wiem do dziś

Świadkowie 20.10.2016 17:38
Ta likwidacja miała służyć niszczeniu tego co było dobre, lecz jak wiele rzeczy wywodziło się z PRL-u. Przecież oprócz głupoty, nie wszystko było wytworem komunizmu. Kino nie było wiekowe a budowali je polscy robotnicy, którzy z komuną i PZPR-em niewiele mieli wspólnego. Wszystko obijało się o EURO EKO, jeżeli autor bloga, chciałby dowiedzieć się więcej, powinien pytać kolegę z rady powiatu, byłego burmistrza S. Wełniaka. Obecny Dom Kultury w pierwszym planie budowy miał mieć zupełnie inny wygląd i funkcjonalność. Dlaczego doszło do zmiany projektu, już po rozpoczęciu budowy to też może panu Fidurskiemu wyjaśnić radny powiatu S.Wełniak.

Życzliwi jednak zawiedzeni. 20.10.2016 15:02
Wszystko się zgadza, pytanie jest wciąż aktualne, kogo Pan reprezentuje i kto Pana upoważnił do ciągłego czepiania się przeszłości i to wtedy, kiedy odpowiedzialnych za błędne decyzje już nie ma tak fizycznie jak i są nieaktywne zawodowo. Poza tym sprawy te uległy przedawnieniu o czym Pan powinien wiedzieć. W czyim imieniu Pan pisze bo chyba nie zwolenników PIS, których w Złotowie garstka a z tego co słyszą i widzą, więcej nie przybędzie. Będąc świadkami Pana działalności, która na pewno nikomu nie pomaga a opiera się tylko na podziwianiu zapału obecnego burmistrza oraz, bujając w obłokach przekazuje Pan swoje wrażenia z podróży po świecie i co poza tym. Ludzie, którzy Pana wsadzili do powiatu dzisiaj pytają siebie po co, skoro nic Pan dla nich nie robi. Ten jeden przykład poruszony w komentarzach dot. małych i dużych spraw, doskonale odzwierciedla Pana możliwości i zaangażowanie. Szkoda gadać a co dopiero pisać. Zresztą co Pan ma tam do gadania, oprócz tego że od czasu do czasu wykorzystuje pan swoją pozycję do rozpowszechniania plotek, które Pana wyborców wogóle nie obchodzą. Przez dwa lata nic pan dla nich nie zrobił to niech pan da sobie i im spokój z swoimi śledztwami, które nic nowego nie wnoszą. ZŁOTÓW skończy jak Krajenka a Pan siedząc w domu, będzie miał czas myśleć nad tym, co mogłem zrobić a nie zrobiłem. Niech nam Pan wierzy głos sumienia ma wielką moc.

Kula w stopę 20.10.2016 12:59
Co za bzdury o tym co stanie się z kinem RODŁO, wiadomo było już w 1990r. Jeżeli chce pan wiedzieć jak było naprawdę nie z punktu widzenia karierowiczów, należało by zasięgnąć wiedzę od pracowników Urzędu Miasta, którzy w tym czasie wykonywali polecenia swoich zwierzchników w tym burmistrza Wełniaka i już tam nie pracują. W przedsięwzięciu tym oprócz ówczesnej władzy samorządowej, brali udział inicjatorzy Euro Eko. Powszechnie znane durne decyzję zapadały podczas suto zakrapianych posiedzeń. Pytam gdzie Pan był w tym czasie ano wszyscy wiemy gdzie. Drugie pytanie co Pan chce osiągnąć poruszając temat, któremu Pan być może przyklaskiwał lub miał Pan gdzieś to co się w tym czasie działo. Mleko się wylało i po ptokach, natomiast jeśli chodzi o hamulcowych to dzisiaj PAN jest jednym z nich. Obecna władza samorządowa robi bardzo dużo aby zwinąć resztki tego co zostało w tym Kultury też. Gdzie pan jest i kogo pan reprezentuje bo można się pogubić. Niech PAN zostawi to co wspólnie spapraliście, przecież mógł PAN tego dochodzić, kiedy był Pan w władzach samorzadowych. Jednak wtedy ciepła posadka uwięziła Pana w działaniu na PIS miał większość i jednocześnie był przeciwko zwolennikom Prawa I Sprawiedliwości, którzy walczyli o sprawiedliwość, rozliczenia i normalność w mieście. Tak więc zwracanie do tego co pana nie obchodziło przez lata mija się z celem.

Tomasz 19.10.2016 23:45
A nie wie pan że w obecnym domu kultury jest sala widowiskowa ze sceną i sporo mniejszych Sal które stoją puste?

Qr 20.10.2016 00:23
Sala widowiskowa tez rzadko jest zapelniona. A miejsca w budynku obecnego ZCASu rzeczywiscie jest dużo, wiec to co ma "powstać" będzie tylko świeciło pustkami. My mamy swoje miasto i problemy i musimy szukać rozwiązań na naszą miarę. Kulturzentrum powstało w innej kulturze i mentalności proszę Pana.

zakrzewski szrek 19.10.2016 23:43
Im szybciej to się stanie tym lepiej. Ale z rady trzeba wywalić uzurpatorów, którzy twierdzą w osłonie kolesi że są mieszkańcami złotowa a w rzeczywistości mieszkają w Zakrzewie gdzie wydają dochody, opłacają rachunki i prowadzą hotel dla psów. To wszystko dzieje się w XXI wieku gdzie wszystko można sprawdzić. Jeżeli radny twierdzi że mieszka w malutkim mieszkaniu, która jest jego własnością kawalerską wypierając się mieszkania -wspólności małżeńskiej w Zakrzewie to o czym my mówimy?

Sisi 20.10.2016 01:11
W oświadczeniu majątkowym wykazany kredyt na remont domu. Jakiego domu?

ciekawe 10.11.2016 18:32
a to już domu i mieszkania mieć nie można??

Gitarra 18.11.2016 01:29
Wg norm PiS-owsikach to za dużo

zet 20.10.2016 07:50
Proszę Pana, wystarczy wziąć długopis, kartkę papieru, na kopertę przykleić znaczek i wysłać do wojewody.

Teresa 20.10.2016 11:49
Proszę poinformować o tym posła Marcina Porzucka. Obecnie wojewoda to jego kolega i sprawy można skutecznie zrealizować. Podobna sytuacja dotyczy przewodniczącego rady w Pile. Radny Zdzierela ma dom na kredycie za 700 000 tys w Zawadzie gdzie zameldowana jest jego żona i dzieci on sam natomiast twierdzi że mieszka w bloku w Pile.

Czego ty oczekujesz. 20.10.2016 20:49
Do tego potrzeba odwagi a nie gumowego ucha. Zresztą w swoim gnieździe, które przynosi kokosy, nie robi się prawdziwego zamieszania, tylko rozpyla mgłę w której wszyscy błądzą i to jak widać jest opłacalne.

Goguś 21.10.2016 00:26
Nie w Zakrzewia lecz koło Zakrzewa w stronę Lipki

Reklama
News will be here
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: laremidoTreść komentarza: Ta osoba ostatnio pojawiła się w przestrzeni pewnego spokojnego osiedla w Pile.Data dodania komentarza: 20.04.2024, 00:04Źródło komentarza: Obywatel FidurskiAutor komentarza: StopGłąbTreść komentarza: Przemuś, litości. Czy to Piękoś biegał z gołą dupą po klatce schodowej? Czy to Piękoś robił zdjęcia? Czy to Piękoś je publikował? Rozumiem, że klapa rozmów Dudy z Trumpem to też wina Piękosia? I wyrzuty koronalne plazmy na Słońcu też? Kurła, facet mocny jest, rzekłbym wszechmogący niemalże. Oj, chyba wam się we łbach pomieszało ze strachu przed klęską Pieniążkowskiego.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:43Źródło komentarza: W Złotowie będzie druga turaAutor komentarza: AntyLopezTreść komentarza: Zaraz zaraz - czy to Piękoś wystawiał goły brzuch w miejscu publicznym? Czy to Piękoś wrzucał zdjęcia z tego "wydarzenia"? Czy w którymkolwiek miejscu wiązał Pieniążkowskiego z jego szefem? Nie. Za to pan Pieniążkowski, pod pretekstem ochrony spółdzielców przed podwyżką czynszów ogłasza, że nie będzie reprezentował interesów miasta. Czego się nie robi, by przykryć wtopę szefa, czego się nie robi, by zyskać głosy spółdzielców. Ale to Piękoś nisko upadł. Gratuluję bystrości umysłu Wandziu, gratuluję.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:37Źródło komentarza: W Złotowie będzie druga turaAutor komentarza: KLOPSTreść komentarza: Aleś ty głupi. Gdzie Ty widzisz farmę troli? Chyba u Pieniążkowskiego. Straszenie Piękosiem przekroczyło wyżyny głupoty. Na szczęście Złotowianie to mądrzy ludzie.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:25Źródło komentarza: W Złotowie będzie druga turaAutor komentarza: niegłupiTreść komentarza: Widać, że kampania p. Piękosia ruszyła na całego. Farma troli wypisująca masę negatywnych komentarzy na kontrkandydata i peany pochwalne na cześć Grzegorza. Wrzucanie do mediów półnagich zdjęć prezesa spółdzielni, a następnie zdjęcia prezesa z kontrkandydatem. Jak dla mnie to ja już wolę rozmowy przy kawie niż takie nieczyste zagrywki. Wolę kiedy kandydat rozmawia z ludźmi i promuje swoją osobę niż stara się dorwać do stołka poprzez oczernianie innych.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 18:09Źródło komentarza: W Złotowie będzie druga turaAutor komentarza: WandziaTreść komentarza: Wrzucanie tuż przed wyborami zdjęcia roznegliżowanego prezesa, a dzień później zdjęcia prezesa wraz z pana kontrkandydatem, jest naprawdę tanią zagrywką i wręcz uwłaczającą. Jak nisko trzeba upaść, aby w taki sposób prowadzić kampanię. Wstyd.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 18:00Źródło komentarza: W Złotowie będzie druga tura
Reklama
News will be here
Reklama